Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2003
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Azamat Abilkhanov
Danışman: MEHMET TIĞLI
Özet:Uluslarası pazarlama alanında özellikle son 20 yıl içerisinde birçok araştırma yapılmıştır. Şüphesiz şirketlerin çoğu için alacakları en önemli uluslararası pazarlama kararının yeni pazarlara nasıl girecekleri konusunda olacaktır. Çünkü bu kararın sonuçları şirketin her bölümünü uzun yıllar boyunca etkileyecektir. Her bir giriş yönteminin kendine özgü avantaj ve dezavantajları vardır. Karar verme süreci içinde kritik noktalarını şirketin her giriş yöntemiyle ilgili risk ve maliyetleri ile şirketin piyasada sahip olmak istediği veya hedef ülke hükümetinin müsaade ettiği katılım payı oluşturmaktadır. İdeal bir giriş stratejisi olmamakla birlikte farklı firmalar aynı ülke pazarına girerken ve/veya bir firma değişik ülke pazarlarına girerken değişik giriş yöntemlerini kullanabilir. Son yıllarda ekonomik sıkıntılar yaşamakta olan Türk firmaları azalan yurtiçi talepleri nedeniyle ve artan rekabete ayak uydurabilmek amacıyla özellikle liberalizasyon döneminin başladığı 1980’li yıllardan beri dış pazarlara yoğun ilgi göstermeye başlamışlardır. Bu çalışmada uluslararası pazarlara giriş yöntemleri ve giriş yöntemi kararını etkileyen faktörler irdelenip, farklı giriş yöntemlerinin avantaj ile dezavantajları incelenerek söz konusu yöntemlerinin karşılıklı olarak karşılaştırılmıştır. Bu çalışmanın uygulama kısmında da yukarıda bahsedilen teorik çerçeveyi baz alarak Türk firmalarının bu süreçlerdeki yaklaşımlarını ortaya koymaya çalışılmıştır. Keşifsel nitelik taşıyan bu uygulamada, firmaların uluslararasılaşma süreci ile ilgili teorik bir model geliştirme amacını değil, Türk firmalarının Orta Asya’nın hem yüzölçümü hem de yeraltı/yerüstü kaynakları bakımından en büyük ülkelerinden biri olan ve bağımsızlığına kavuşmasından bu yana hızla gelişen Kazakistan pazarındaki davranışlarının incelenmesi hedeflenmiştir. Especially in last 20 years many researches has been made in international marketing field. Undoubtedly one of the most international marketing decisions for the managers to take is how to penetrate foreign markets, because the result of this decision will affect every department of the company for many years. Every entry strategy has different advantages and disadvantages. The critical points of decision procedure are to correctly estimate risks and cost for every entry mode, market share that company is expecting or that the government permits. There is no ideal strategy so different companies enter the same market with different methods, even the same company may enters different markets using different entry modes. In the last years due to the decreasing home country demand and increasing competition, particularly after 1980s with the Liberalization period Turkish companies has showed intensive interest in foreign markets. In this study different entry modes and factors that affect entry mode decision has been examined, and advantages/disadvantages of different entry modes has been compared with each other. In the application part of this study the approaches of Turkish companies in this process has been tried to be examined within mentioned above theoretical frame. This application has an explorational attribute and the examination of the behavior of the Turkish companies in Kazakhstan market, one of the biggest (for its vast area and rich natural resources) and fastly developing countries in Middle Asia, is aimed.