Lise matematik dersinde değer kazandırma amaçlı iki öğretim deneyi uygulamasının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatmagül Kara Ergin

Danışman: EMİN AYDIN

Özet:

Bu araştırmada, ortaöğretim matematik dersi öğretim programında büyük bir önem verilen değerler eğitiminin sınıf içi uygulamalardaki karşılığı incelenmiştir. Araştırmada değerler eğitiminin öğretim programında vurgulanarak uygulanmaya başlandığı dokuzuncu sınıflarda, matematik derslerinde genel eğitimsel değerlerden olan paylaşmak değerinin oran orantı konusu ile ilişkilendirilerek öğretilmesi amaçlanmıştır. Karma yöntem paradigmasına ve öğretim deneyi modeli üzerine kurgulanmış araştırmada aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır. 1. Matematik sınıflarında etkinlik temelli öğretim yönteminin değer kazandırmada etkisi nasıldır? 2. Matematik sınıflarında hikayeli sorular ile öğretim yönteminin değer kazandırmada etkisi nasıldır? Araştırmanın çalışma grubunu, 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Niğde ili merkezinde bulunan bir lisede öğrenim gören 41 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu seçilirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Dersler tüm sınıf ile işlenmiştir. Odak grubu oluşturmak için “Kimdir Bu” tekniği uygulanmıştır. Araştırma esnasında veriler hem nicel hem de nitel teknikler ile toplandığı için karma bir yaklaşım izlenmiştir. İki ayrı sınıfta iki farklı öğretim deneyi yapılmıştır. Bir sınıfta drama ve etkinlik temelli öğretim yapılırken, diğer sınıfta matematik sorularının içine yerleştirilen paylaşmak temelli hikayeler kullanılmış ve hikayeli sorular ile değerler kazandırılmaya çalışılmıştır. Veriler Aktepe (2010) tarafından geliştirilen “Yardımseverlik Tutum Ölçeği”, katılımlı- örtük gözlem, değer örümceği ve odak grup görüşmeleri ile elde edilmiştir. Veri kaybını önlemek için yasal izinler alınmış ve video kaydı yapılmıştır. Nitel verilerin analizi için içerik çözümlemesi ve kelime bulutu analizi kullanılmıştır. “Yardımseverlik Tutum Ölçeği” analiz edilirken bağımlı gruplar için “t testi” kullanılmış ve etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, her iki grupta da paylaşmak değerine karşı olumlu tutum geliştirilmiştir. Öğrencilerin değer algılarında olumlu değişimler meydana gelmiştir. Değer eğitiminin matematikle bağdaştırılması konusunda tereddütleri olan öğretmenin ön yargısı kırılmıştır. Öğretim yöntemlerinin dersleri daha eğlenceli ve verimli hale getirdiği gözlemlenmiştir. Değer öğretimi esnasında matematik konusuna daha az ağırlık verildiği farkedilmiş, ders akışının daha dikkatli düzenlenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. -------------------- In this research, response of the values education, which is really important part of the middle school math syllabus, in class activities is sought. The main purpose of this research is to teach the universal values education with sharing topic (ratio and proportion) in the 9. grade classes where values education is met for the first time in the academic year. This research is tried to answer below questions whose model is based on Karma Method Paradigma and Education Experiment. 1. How is the effect of the activity based education method on the gaining values in the Mathematic Class? 2. How is the effect of the story questions education method on the gaining values in the Mathematic Class? The working group of the research is 41 students of the 9. Grade class of a High School located in the Niğde Central in the 2018-2019 Academic Year. Typical situation Sampling Method and Criterion Sampling Method (which are examples for Purpose Sampling Methods) is used while selecting the working group. The lessons are taught to the all students in the class. To structure a focus group “Who is this?” technique is used. During this research data is gathered by using both qualitative and quantitative methods to have a mixed approach. In two different classes two different education experiment is done. While in one of the class drama and activity based education is followed, in the other class values education is brought in using sharing based math questions with stories. During the research the data is gathered with “Helpfulness Attitude Scaling Factor”, which is developed by Aktepe (2010), attended-implicit observation, Values Spider and focused group interviews. Legislative permissions are taken and video is taken to prevent the data loss during the classes. Content analysis and word cloud analyses are used to analyze the qualitative data. While using “Helpfulness Manner Scale” analyses, “T Test” is used and effect greatness is calculated. In this research it is seen that both groups developed positive attitude towards the sharing value. It is seen that students have developed positive attitudes in the value education sense. Bias of the teacher is broken in the context of the reconciling the values education with math education. It is observed that the methods of the education made the lessons more enjoyable and efficient. During the Value Education it is seen that math topic is less weighted and it is concluded that the curriculum of the values education should be rearranged paying more attention to these findings.