Lise öğrencilerinin anne-baba tutumları ile mükemmeliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kocaeli İli örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdullah Uzunel

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Kocaeli’nde öğrenim gören lise öğrencilerinin algıladıkları anne-baba tutumları ile mükemmeliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelinde hazırlanan araştırmanın örneklem grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Kocaeli’nde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı farklı türdeki resmi liselerden, yansız oransız küme örnekleme yöntemiyle seçilen 428 lise öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, çocuk ve ergenlerin mükemmeliyetçi öz-sunum düzeylerini belirlemek amacıyla Hewitt ve diğerleri (2011) tarafından geliştirilen ve Akın & Akın (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çocuk ve Ergenlerde Mükemmeliyetçi Öz-sunum Ölçeği”; ergenler ve yetişkinler için anne-babalarının tutumlarını ölçmek amacıyla Kuzgun (1972) tarafından geliştirilen, Kuzgun ve Eldeleklioğlu (1993; 2005) tarafından revize edilmiş olan “Anne-Baba Tutumları Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada betimsel analizler, bağımsız grup t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon Analizi ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda, “demokratik tutum” ile mükemmeliyetçi öz-sunum ölçeği “hatanın söylenmemesi” alt boyutu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<,001). “Koruyucu-istekçi tutum” ve “otoriter tutum” ile mükemmeliyetçi öz-sunum ölçeği toplam puan ve tüm alt boyutları arasında ise pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<,001). Araştırmada öğrencilerin mükemmeliyetçi öz-sunum düzeylerinin, araştırmanın süreksiz değişkenlerinden yaş, sınıf, cinsiyet ve okul türüne göre farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin anne-baba tutumlarının, araştırmanın süreksiz değişkenlerinden yaş, sınıf, cinsiyet, okul türü, baba eğitim düzeyi ve kardeş sayısı değişkenlerine göre farklılaştığı bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Anne-baba tutumları, mükemmeliyetçi öz-sunum, lise öğrencileri ABSTRACT The aim of this study is to reveal the relationship between perceived parental attitudes and perfectionist self-presentation levels of high school students who study in Kocaeli. The correlational survey method was used and the sample consisted of 428 high school students from different types of official high schools affiliated with Ministiry of National Education during the 2013–2014 academic year in Kocaeli and selected by disproportionate random cluster sampling method. In the study the following measurment tools were used; Personal information form which was prepared by the researcher, in order to determine Perfectionistic Self-presentation levels of Children and Adolescents “Perfectionistic Self-presentation in Children and Adolescents Scale” which was developed by Hewitt et.al. (2011) and adapted to Turkish by Akın & Akın (2012), Parental Attitudes Scale for measuring parents’ attitudes of adolescents and adults developed by Kuzgun (1972) and revised by Kuzgun and Eldeleklioğlu (1993; 2005). In the study descriptive analysis was performed by independent group t-test, one way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation analysis. As a result of the research, there was a significantly negative relationship between “democratic attitude” with Nondisclosure of Imperfection sub-scale of the perfectionist self-presentation scale (p<,001). It was found that there was a significantly positive relationship between “protective-requester attitude” and “authoritarian attitude” with perfectionist self-presentation scale total score and all its sub-scales (p<,001). Findings showed that perfectionistic self-presentation levels of students differ in terms of discrete variables in the study such as age, class, gender and type of school. Findings revealed that parental attitudes of students differ in terms of discrete variables in the study such as age, class, gender, type of school, father’s education level, number of siblings. Key words: parental attitudes, perfectionistic self-presentation, high school students