Ev kazaları ve yetişkin kadınlara yönelik yapılan ilk yardım eğitim programının değerlendirilimesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selda Koç

Danışman: OZANA URAL

Özet:

Bu araştırma, yetişkin kadınlara ev kazaları ve ilk yardım eğitimi vererek, iki farklı biçimde hazırlanmış eğitim programının etkililiğini ölçmek amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Kontrol gruplu öntest-sontest deneme modeline uygun olarak hazırlanan araştırmanın çalışma evrenini Tuzla Halk Eğitim Merkezi' ndeki giyim ve makine-nakış kurslarına devam eden kursiyerler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu kurslara devam eden ve eğitime katılmak için gönüllü olan 96 kadın kursiyer oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılmak üzere araştırmacı tarafından 6 oturumdan oluşan bir eğitim programı hazırlanmıştır. Her bir oturumu toplam 100'er dakikadan oluşan eğitim programı birinci gruptaki 32 kursiyere düz anlatım yöntemiyle, ikinci gruptaki 32 kursiyere ise video ile desteklenmiş anlatım yöntemiyle uygulanmıştır. 32 kursiyer ise kontrol grubu olarak seçilmiştir. Eğitim programının ilk oturumunda katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen "Demografik Form" ve "Bilgi Değerlendirme Formu" uygulanmış ve araştırmanın ilk verileri elde edilmiştir. Eğitim programının bitiminden 1 hafta sonra "Bilgi Değerlendirme Formu" tekrar uygulanarak elde edilen tüm veriler karşılaştırılarak uygulanan eğitim modellerinin etkinliği değerlendirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda video ile desteklenmiş anlatım yöntemiyle sunulan "Ev Kazaları ve İlk Yardım Eğitim Programı"nın, düz anlatım yöntemiyle sunulan programa göre daha etkili olduğu saptanmıştır. ABSTRACT This research is planned and carried out to give home accidents and first aid education to adult women and to evaluate the efficiency of education programme which is prepared in two different ways. The research is designed in pre-test and post-test trial model with a controlled group. The population of the research is constructed from the participants who attend to clothing and machine-embroidery courses in Tuzla Public Education Center. The sample of the research is constructed from 96 volunteer participants in these target courses. The education programme has 6 different sessions which is prepared by the researcher. Each of the sessions is 100 minutes totally. 32 peopled the first group is instructed with dictational method, 32 peopled second group is instructed with audio method supported with video. 32 participants are selected for control group. In the first sessions of the education programme "The Demographic Form" and "The Knowledge Evaluation Form", which are designed by the researcher, are applied. By this way, the first data is obtained. One week later, after the education programme, "The Konowledge Evaluation Form" is applied again. The results of the former application and the latter application were compared for evaluating the efficiency of two different educational methods. With the results of statistical analysis, it is found out that the "Home Accidents and First Aid Education Programme" which was instructed with audio method supported video is more efficient than the dictation method.