Türkiye'de haber ajanslarının rekabet yapısı: Anadolu Ajansı ve Cihan Haber Ajansı örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH ATLAS

Danışman: ORHAN BAYTAR

Özet:

Anahtar Kelimeler : Anadolu Ajansı ve Cihan Haber Ajansı, Rekabet Stratejileri ve Haber Ajansları, SWOT TÜRKİYE'DE HABER AJANSLARININ REKABET YAPISI: ANADOLU AJANSI VE CİHAN HABER AJANSI ÖRNEĞİ Kitle iletişim araçlarının artan güvenilir ve hızlı bilgi ihtiyacı, haber ajanslarının yaygınlaşmasını sağlamıştır. Dünyada ilk haber ajansı olarak kabul edilen Havas Ajansının kurulduğu 1835 yılından günümüze güvenilir ve hızlı bilgi akışı haber ajansları tarafından sağlanmaktadır. Haber ajanslarından başta kitle iletişim araçları olmak üzere kamu kurumları ve özel şirketler hizmet almaktadır. Dünyada ve Türkiye'de faaliyet gösteren haber ajansları arasındaki rekabet, genellikle teknolojik yeniliklerde yoğunlaşmıştır. Bu çalışmada rekabet ve rekabet stratejileri anlatıldıktan sonra Anadolu Ajansı ve Cihan Haber Ajansının yayın ilkeleri, vizyonu ve misyonu, organizasyon yapıları ve teşkilatlanma biçimleri, görev tanımları, insan kaynakları yönetimi ve pazarlama stratejilerine yer verilmiştir. Bu bilgiler SWOT aracılığıyla analiz edilmiş, ajansların rekabet stratejileri Michael E. Porter'ın rekabet stratejisi yaklaşımıyla değerlendirilmiştir. Key words : Anadolu Agency and Cihan News Agency, competition structure and strategies of News Agencies, SWOT ABSTRACT COMPETİTİVE STRUCTURE OF NEWS AGENCIES IN TURKEY: ANADOLU AGENCY AND CİHAN AGENCY EXAMPLE The increasing reliable and speed information need of mass media has provided the spread of news agencies. From Havas, which is that considered to be the world's first news agency who is established in 1835 to today, the reliable and speed flow of information provided by news agencies. Firstly mass media including public institutions and private companies take service from news agencies. The competition on news agencies operating in the world and Turkey especially has focused on the technogical innovations. In this study after the competition and strategies of Anadolu Agency and Cihan News Agency were explained; their principles, vision and mision, organizational structures and forms, job descriptions, human resources management and marketing strategies of both agencies have analyzed. This datum has been analyzed by SWOT, and the competitive strategies are evaluated by Porter's competitive strategy approach.