Ergenlerde günah ve suç algısı günahkarlık ve suçluluk duygusu üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Burhan Seriner

Danışman: ALİ ULVİ MEHMEDOĞLU

Özet:

Bu araştırmada, öncelikle ergenlik dönemi ve bu dönemde ortaya çıkan günah ve suç kavramları ve günahkârlık ve suçluluk duygusu üzerine yoğunlaşılmıştır. Çok yönlü değişimin yaşandığı ve soyut düşünme gücünün geliştiği ergenlik döne-minde gencin Allah ve din karşısısında kendisini nasıl değerlendirdiği, kendini yeni yeni tanıyan ve gelişimini gözleyen gencin suçluluk ve günahkarlık duygularının ne ölçüde etkisinde kaldığı, ailede ve okulda aldığı din eğitiminin ergenlik çağı gelişmelerinde onun kendini suçlu veya günahkâr hissedip etmemesinde etkisinin olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde konuyla ilgili literatür taranmış ve hem ergenlik dönemi hem de bu dönemdeki dini yaşantıyla ilgili gerekli bilgi ve açıklamalar yapıl-mıştır. 2. Bölümde ise, İstanbul Anadolu Yakasında yer alan okullarda okuyan, 14-20 yaş grubuna ait öğrencilere uygulanan anket sonucu elde edilen veriler ışığında konu değerlendirilmiş, sonuçları detaylıca irdelenmiştir. Yapılan anket uygulama-sında, ergenlerin günah ve suç algısı, günahkârlık ve suçluluk duygusu konusundaki tutumları sorgulanmış, aynı zamanda gençlerin, dindarlık durumları, suç ve günah algıları, tövbeye karşı tutumları, günahkârlık ve suçluluk duygularına kapılıp kapılmadıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan analizlerde, hayatın dönüm noktasında bulunan gencin, her yönden önemli olan bu dönemi daha sağlıklı yaşayabilmesi için, sağlıklı bir din eğitimi alma-sına, korku, sindirme ve baskı ile verilen din eğitimi yerine, sevdirme ve pozitif yaklaşımlarla, gencin maddi ve manevi gelişmesine olumlu yönde katkıda bulun-maya dair önerilerde bulunulmuştur. -------------------- In this study, first of all, adolescence and the concepts of sin and crime that emerged during this period and the sense of guilt and sinfulness are focused on. How adolescents evaluate themselves against Allah and religion during adolescence, when multi-dimensional change and abstract thinking power develops, to what extent the young person who knows himself and observes himself is influenced by guilt and sinfulness, the religious education he received in the family and school, and his or her guilty whether it has any effect on whether it feels sinful or not. In the first part of the study, related literature was searched and necessary information and explanations about both adolescence and religious life were given. Then, in the second part, the subject was evaluated in the light of the data obtained from the questionnaire applied to the students belonging to 14-20 age group, studying in schools located on the Anatolian side of Istanbul, which consisted of 29 questions, and the results were examined in detail. In the questionnaire application, adolescents' perceptions of sin and crime, their attitudes towards sinfulness and guilt feelings were questioned. In the analysis, the young people at the turning point of life, this period is important in all aspects of a healthy religious education, fear, intimidation and repression instead of religious education, love and positive approaches, positive contribution to its material and spiritual development It is emphasized that the importance of finding emerged.