Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SAVAŞ GÜLLER
Danışman: ERHAN AKYAZI
Özet:YENİ İLETİŞİM ORTAMLARININ HABERCİLİK ÜZERİNE ETKİLERİ (Medya Çalışanlarının Yeni İletişim Ortamları ve Haberciliği Bağlamındaki Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma) Yeni iletişim ortam ve teknolojilerinin etkisiyle medya, medya çalışanları ve en önemlisi de medyanın ürettiği ‘küresel bir metin’ olarak tanımlanabilecek haberde ciddi açılımlar kendini göstermeye başlamıştır. Bu küresel dönüşümün içinde medya, daha çok dijitalleşmiş ve yapısını yeni ekonomik dinamiklerle uyumlu hale getirmeye başlamıştır. Yeni iletişim ortamları, yeni (küresel) ekonomi ve bu süreçte şekillenen bilgi toplumu, medyayı takip eden kitleyi de ciddi bir değişime uğratmıştır. Artık medya takipçileri medyanın baş aktörleri konumundadırlar. Tüm bu gelişmelerle, haber metni üretim, dağıtım ve tüketim açısından oldukça büyük bir değişime uğramış ve ayrıca bu metinleri üreten gazeteciler de yeni iletişim ortamlarının temel dinamikleri üzerinde ’e-gazeteci’ sıfatıyla yükselmeye başlamışlardır. Bu bağlamdaki değişim problemini anlamaya yönelik yapılan çalışma, haber metni ile gazeteciler üzerindeki değişimi gözler önüne sermek, ileride ne gibi değişimler yaşanacağının altını çizmek ve gazetecilere bu süreçte yol göstermek amacını taşımaktadır. Kuramsal bilgilerden sonra araştırma, medya çalışanları ile ‘yeni iletişim ortamları ve haberciliği’ üzerine yapılan bir anket çalışmasıyla desteklenmiştir. Bulgular, gazetecilikte (haber/gazeteci/okur-dinleyici-izleyici) ciddi değişimler yaşanacağını göstermektedir ABSTRACT IMPACT OF NEW COMMUNICATION ENVIRONMENTS ON JOURNALISM (A Research Study on the New Communication Environments of the Media Staff and on Their Evaluation with Regard to Journalism) With the new communication environment and impact of the new technologies, there has been new advancements in the media, employees of the media sector and most importantly, in the news, which can be defined as a “global text” produced by the media itself. In this global transformation, media has digitalized and has begun to harmonize itself with the new economic dynamics. New environments of communication, new (global) economy and the information society shaped during the process, have caused drastic change in the masses that follow media. Now the media followers are the main actors of the media. With all these developments, the news text has changed tremendously in terms of production, distribution and consumption. Moreover, the journalists who produce these texts have started promoting based on the fundamental dynamics of the new communication environments within the title “e-journalist.” This study aims to understand the transformation problem within the mentioned context. Furthermore, it aims to describe the change on the news article and the journalists, underline what type of change awaits ahead in the future and to show a way to journalists while the process is taking place. Following the theoretical information, the study has been carried our further with a questionnaire study carried out with the media employees on “the new communication environments and its journalism.” The data reveal that dramatic changes will take place in journalism (news/journalist/reader-listener/audiaence