Murray’in “Öğrenilmiş ihtiyaçlar (Manıfest needs)” kuramı bağlamında tüketici davranışlarının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ece Fidan

Danışman: AYŞE GÜL SONCU

Özet:

MURRAY’İN “ÖĞRENİLMİŞ İHTİYAÇLAR (MANIFEST NEEDS)” KURAMI BAĞLAMINDA TÜKETİCİ DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ İhtiyaç; canlıları güdüleyen, eyleme geçiren ve davranışlarının oluşmasına kaynaklık eden fizyolojik, psikolojik sosyolojik ve kültürel olgulardan şekillenen bir kavramdır. Anlamı ve kapsamı bu kadar geniş olan ve canlıların hayati fonksiyonlarına etki eden bu kavram tüketim tercih, alışkanlık ve davranışlarını da etkilemektedir. Bu araştırmanın amacı ihtiyaç kavramının tüketime olan etkisini Murray’in Öğrenilmiş İhtiyaçlar (Manifest Needs) kuramı ışığında değerlendirmektir. Bu kuramın seçilmesindeki en büyük etmen ihtiyaçların 1938’den günümüze kadar Murray kadar detaylı bir sınıflandırmasının yapılmamış olmasıdır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi olan anket tekniği kullanılmıştır. Anket burslu ve burssuz öğrencilere uygulanmış olup, bu iki grubun tüketim davranışları incelenmiştir. İki grup arasında gelir ve cinsiyet durumu dikkate alınmış, bazı durumlarda farklı bazı durumlarda ise aynı psikolojik ihtiyaçlar çerçevesinde güdülendikleri görülmüştür. -------------------- ABSTRACT IN THE CONTEXT OF MURRAY’S “MANIFEST NEEDS THEORY”, EVALUATION OF CONSUMER BEHAVIORS Need; It is a concept shaped from physiological, psychological sociological and cultural phenomena that motivate the living things, act and lead to the formation of their behaviors. This concept, which has so much meaning and scope and which affects vital functions of living things, also influences consumption preferences, habits and behaviors. The purpose of this research is to evaluate the consuming effect of the concept of need in the light of Murray's Theory of Manifest Needs. The most important factor in the selection of this theory is that a detailed classification of needs from 1938 to as much as Murray has not been made. Survey technique which is a quantitative research method was used in the research. The questionnaire was applied to scholarship and non-scholarship students and the consumption behaviors of these two groups were examined. Income and gender were taken into account between the two groups, and in some cases they were motivated by the same psychological needs in different situations.