Türkiye'de Fransızcaya karşı ön yargı ile ilgili nitel bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESEN GÖKÇEN KILIÇ

Danışman: Yaprak Türkan Taş

Özet:

Geçmişten günümüze insanlar birbirleriyle iletişim halinde olmuşlardır. Bu iletişim, sözlü ya da yazılı olarak, ortak kullanılan bir dil aracılığı ile olmuştur. Fakat değişen dünyamızda farklı ülkelerle iletişim kurma ihtiyacı, bilgi alışverişinde bulunma isteği ve farklı kültürlere karşı merak içinde olma insanları içinde bulunduğu toplumun dilini konuşma dışında farklı dilleri de öğrenmeye yönlendirmiştir. İlerleyen zamanlarda ana dilimiz dışında bildiğimiz diller yani yabancı dillerin önemi zamanla artmış ve dünya nüfusunun neredeyse tamamı bir yabancı dil konuşur duruma gelmiştir. İnsanlar iletişim kurmaları haricinde hayat planlarını da göz önünde alarak iş hayatlarında daha iyi bir kariyer sahibi olma, sosyal hayatlarında daha aktif olma isteği ve yaşadıkları ülkenin şartlarına göre yabancı dil seçimlerini yapmaktadırlar. Türkiye’de de durum farklı değildir. İnsanlar çoğunlukla hangi dili iş hayatlarında daha çok kullanabilecekleri ve ne kadar öğrenmeleri gerektiklerine göre dil öğrenmektedirler. Çağ teknoloji çağı ve sözlü iletişim dışında internet üzerinden de yazılı olarak iletişim kurulmaktadır. Teknolojinin dili, uluslararası ortak dil olarak kabul edilen ve birçok ülkenin ana dili ve resmi dili olan İngilizce ülkemizde de en çok öğrenilen yabancı dil durumundadır. Fakat geçmiş yıllarda bir yabancı dil bilmek yeterli iken, globalleşen bir dünyada yaşadığımızdan değişikliklere ayak uydurmak için ikinci bir yabancı dil bilmek neredeyse zorunlu olmuştur. Gerek iş hayatımızda gerekse sosyal hayatımızda ikinci bir yabancı dil bilmenin önemi tartışılamayacak bir boyuta gelmiştir. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de ikinci yabancı dil olarak ilk sıralarda Almanca ve Fransızca yer almaktadır. Şu bir gerçektir ki ülkemizde yabancı dillere karşı çeşitli sebeplerden dolayı bir ön yargı mevcuttur. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemini kullanarak kök ve dil yapısı bakımından Türkçeden farklı bir yapıya sahip olan Fransızcanın insanlar üzerindeki etkisiyle oluşan olumlu ve olumsuz ön yargılar incelenecektir. -------------------- People have always been in communication with each other from past to today. This communication has been through a common language, either verbally or in written form. But in our changing world, the need for communication with different countries, the desire to exchange information and the curiosity towards different cultures have led people to learn different languages, besides the language of the society in which they live. In later times, the importance of foreign languages, other than our mother tongue, have increased and almost all the world's population have started to speak at least a foreign language. People choose their target foreign language according to the conditions of the country in which they live to have a better career in business life and the desire to be more active in their social life by taking into consideration the life plans of people apart from communicating with others have led. The situation is not different in Turkey, either. People often learn the foreign language according to which language they can use more in their business life and how much they need to learn. As the international common language and the language of technology, English which is also the mother tongue or official language of many countries, is the most learned foreign language in our country. It is almost necessary to know another foreign language to keep up with the changes since we live in a globalizing world; whereas to know a foreign language was just enough in the past decades. In this study, using the quantitative research method, positive and negative prejudices against French Language, which has a structure different from Turkish Language in terms of root and language pattern, will be examined.