The distinctive role of prestige, communication and trust: Organizational identification versus affective commitment


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İngilizce İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MELİS MELİKOĞLU

Danışman: GÜLER İSLAMOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, örgütsel özdeşleşme ve duygusal bağlılık değişkenleri arasındaki farkı , çeşitli önceller vasıtası ile analiz etmektir. Kavramlar arasındaki farklı açıklayabilmek için ; “ Algılanan Dış Prestij , Örgüte Güven , Yöneticiye Güven , Çalışma Arkadaşlarına Güven , Dikey İletişim ve Yatay İletişim” değişkenleri önceller olarak kullanılmıştır. “Algılanan Dış Prestij” ve “Örgüte Güven” değişkenlerinin , duygusal bağlılıktan ziyade , örgütsel özdeşleşmeye daha fazla etkisi olacağı düşünülmüştür. Bununla beraber, “Yöneticiye Güven” , “Çalışma Arkadaşlarına Güven” değişkenlerinin ise duygusal bağlılık değişkenine daha fazla etki edeceği öngörülmüştür. Güven değişkeninden başka, dikey iletişimin örgütsel özdeşleşmeye daha fazla katkısı olacağı düşünülürken , yatay iletişimin duygusal bağlılığa daha fazla etkisi olacağı öngörülmüştür. Çalışmanın örneklem grubunu farklı kurumlardan ve farklı sektörlerden 196 kişi oluşturmaktadır. Doğrusal regresyon analizleri ortaya çıkartmıştır ki ; algılanan dış prestij , örgüte güven ve dikey iletişim ; örgütsel özdeşleşmeye , duygusal bağlılıktan daha fazla katkı sağlamamaktadır. Bununla birlikte, yöneticiye güven, çalışma arkadaşlarına güven ve yatay iletişimin , örgütsel özdeşleşmeye kıyasla , duygusal bağlılığa daha fazla katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Doğrusal regresyon analizlerinden ayrı olarak , bağımlı değişkenler arasındaki farkı daha detaylı analiz edebilmek amacıyla , tüm bağımsız değişkenlerin aynı anda çoklu regresyon analizi altında bağımlı değişkenlere etkileri incelenmiştir. Çoklu regresyon analizleri sonucunda ; örgüte duygu bazlı güven , örgüte yetkinlik bazlı güven ve yöneticiye güven , örgütsel özdeşleşmenin öncelleri olarak ortaya çıkarken ; örgüte duygu bazlı güven , örgüte yetkinlik bazlı güven , yöneticiye güven , çalışma arkadaşlarına güven ve yatay iletişim duygusal bağlılığın öncelleri olarak ortaya çıkmıştır. ABSTRACT The aim of the study is to analyse the difference between organizational identification and affective commitment in relation to certain antecedents . In order to to grasp the difference between the concepts ; Perceived External Prestige , Trust in Organization , Trust in Supervisor , Trust in Coworkers , Vertical Communication and lastly Horizontal Communication variables are taken as antecedents . Perceived External Prestige and Trust in Organization were thought to have greater contribution on organizational identification than on affective commitment . Yet , trust in supervisor and trust in coworkers were thought to have greater effect on affective commitment . Apart from trust ; vertical communication was thought to have positive effect on organizational identification , while horizontal communication was thought to have positive effect on affective commitment . 196 employees from different companies and from different sectors make up the sample . Linear regression results showed that perceived external prestige , trust in organization and vertical communication does not make greater contribution to organizational identification than affective commitment . However , trust in supervisor , trust in coworkers and horizontal communication have greater contribution for affective commitment than organizational identification as expected . Apart from linear regression analysis , multiple regression analysis is conducted in order to examine more deeply the effect of all the independent variables on both of the dependent variables . Multiple regression results indicate that affect based trust in organization , competency based trust in organization and trust in supervisor are the antecedents of organizational identification . Also , the antecedents of affective commitment are found as ; affect based trust in organization , competency based trust in organization , trust in supervisor , trust in coworkers and horizontal communication.