Almanya’daki Türklere yönelik medya kuruluşlarının yayın politikaları ve PR çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Uğur

Danışman: EBRU ÖZGEN

Özet:

ZUSAMMENFASSUNG “Almanya’daki Türklere yönelik medya kuruluşlarının yayın politikaları ve PR çalışması” konulu tezim dört bölümden oluşuyor. “Halkla ilişkiler, hedef kitle ve Skopos Teorisi” konulu birinci bölüm, tez konumun teorik alt yapısını oluşturuyor. Hedef kitle odaklı bu çalışmamda halkla ilişkiler açısından hedef kitlenin önemini ortaya koyuyor. Bu bölümde ayrıca çeviri biliminde Skopos Teorisi bağlamında ele alınan “Kohärenz” kavramının halkla ilişkiler alanında hedef kitle odaklı çalışmalarda da uygulanabilirliğini kanıtlıyorum. Yine bu bölümde tez konumda belirlediğim hedef kitleyi yakından tanıyabilmek için onların demografik yapısı ve sosyo-ekonomik durumlarıyla ilgili somut verilere yer veriyorum. Tezimin ikinci bölümünde ise “Kültürlerarası iletişim ve Avrupa merkezli kültür anlayışının gelişimi” konusunu daha yakından ele alıyorum. Kültür ve kültürle ilgili yaklaşımlarla yine konumu teorik temele oturtuyorum, bazı örneklerle de uygulamalarla ilgili saptamalara yer veriyorum. Üçüncü bölüm ise “Almanya’daki Türk medyası” başlığını taşıyor. Bu bölümde Almanya’daki Türk medyasının tarihsel süreç içersindeki gelişimi, kullanımı ve kullanım dağılımıyla ilgili yapılan akademik çalışmalara yer veriyorum. Bu konuda iletişim bilimci Kai Hafez’in ortaya çıkarmış olduğu çalışmada kullanıcı tiplerini gruplandırılması konuyla ilgili Türkiye’de iletişim alanında yapılacak çalışmalara farklı açıdan katkı sağlayacağını düşünüyorum. Yine bu bölümde Almanya’daki Türklere yönelik yayın yapan televizyon kanallarını, gazeteleri, radyoları inceliyorum. “Kültürel boyut bağlamında Almanya’daki Türklere yönelik medya kuruluşlarının yayın politikları ve halkla ilişkiler çalışması” olan son bölümde konumu, yayın politikaları ve halkla ilişkiler çalışması bağlamında inceliyorum. Bu konuda vurgulamış olduğum eksikliklerin ve eleştirilerin büyük ölçüde doğrulandığını görebiliyoruz. Az sayıda da olsa olumlu ve umut verici gelişmeler gözlemlenebiliyor olması başarılı ve hedef kitle odaklı medya politikası ve halkla ilişkiler çalışmalarının gelişmesi temennilerimi güçlendiriyor. ********** Meine Masterabschlußarbeit befasst sich mit dem Thema “Die türkischen Migranten als Zielgruppe für Medienpolitik und Öffentlichkeitsarbeit der türkischsprachigen Medien in Deutschland” und ist in vier Teile gegliedert. Im ersten Teil, “Public Relations, Zielgruppe und Skopos Theorie” stelle ich die theoretische Grunlage dar. Desweiteren wird hier die Stellung der Zielgruppe in der Öffentlichkeitsarbeit hervorgehoben und im Zusammenhang der Skopos Theorie der Begriff “Kohärenz” dargestellt. Außerdem wird hier die Zielgruppe durch ihre demographische und sozial-wirtschaftliche Eigenschaften mit Fakten näher vorgestellt. Im zweiten Teil gehe ich auf die kulturelle Kommunikationsebene und die Entwicklung der europaorientierten Kultur ein. Kulturbezogene Themen werden in diesem Teil auf einer theoretischen Ebene dargestellt und mit Beispielen die Umsetzung dieser auf Praxisebene verdeutlicht. Im dritten Teil, “Die türkischen Medien in Deutschland”, wird der geschichtliche Hintergrund der Entwicklung von der türkischen Medienlandschaft in Deutschland und die Mediennutzung der türkischen Bevölkerung näher geschildert. Die Gliederung der Mediennutzer durch den Kommunikationswissenschaftler Kai Hafez wird in zukünftigen Arbeiten mit diesem Zusammenhang bestimmt eine bedeutende Rolle spielen. Auch werden hier die TV-Sender, Zeitungen und Radios näher aufgeführt. Auf das Thema Medienpolitik und Öffentlichkeitsarbeit meiner Abschlußarbeit gehe ich im letzten Teil, “Die türkischen Migranten als Zielgruppe auf kultureller Ebene für Medienpolitik und Öffentlichkeitsarbeit der türkischsprachigen Medien in Deutschland” näher ein. Hier bestätigt sich meine Kritik, dass die türkischsprachigen Medien in Deutschland überwiegend keine zielgruppenorientierte Medienpolitik und Öffentlichkeitsarbeit betreiben. Doch positive Entwicklungen sind hier in letzter Zeit zu verfolgen. Wünschenswert ist es, dass sich diese Entwicklung weiter fortsetzt und erfolgreiche, zielgruppenorientierte Medienpolitik und Öffentlichkeitsarbeit betrieben wird.