Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinde insan figürü çizimi eğitiminin akıllı tahta destekli eğitim ile uygulanmasının başarı ve kalıcılığa etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UMUT YAĞÇI

Danışman: Fatma Evren Daşdağ

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı; 7. sınıf öğrencilerin figür çizimi eğitiminde akıllı tahta destekli eğitim ile uygulamasının öğrencilerin başarısına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisini ortaya çıkarmaktır.

Araştırma niceldir. Araştırmanın çalışma grubu; 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Diyarbakır ili, Sur ilçesine bağlı Alipaşa Ortaokulundaki 7.sınıf öğrencilerinden 1 kontrol ve 2 deney grubu olmak üzere 3 gruptur. Deneysel yöntem kullanılarak yapılan uygulamalı araştırmadır. Kullanılan yöntem, Kontrol grubunda Meb'in desteklediği öğretmen odaklı anlatım yöntemidir. Deney-1 grubunda akıllı tahta destekli eğitim, Deney-2 grubunda ise hem Akıllı tahta destekli eğitim hem de demonstrasyon yöntemidir. Öğrencilere araştırmanın alt problemlerini test etmek amacıyla önteset, sontest ve kalıcılık testinde “Hayalimde Kendim” konulu çalışma yaptırılmış ve insan figürü çizimi değerlendirme kriterlerine tabi tutulmuştur.

Etki değerlerine bakıldığında ön test ile son test puanları arasındaki en büyük anlamlı farkın 8.12 ile Deney-1 grubunda olduğu, bunu 6.25 ile Deney-2 grubunun izlediği belirlenmiş ve kontrol grubunun anlamlı farkın büyüklüğü açısından 4.51 ile son sırada yer aldığı görülmektedir. Bununla birlikte, Eta Kare değerlerinin tüm gruplarda .14‟ün üzerinde olması, her üç yöntemin de öğrencilerin insan figürü çizim becerilerini geliştirmede büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.

Grupların sontestleri karşılaştırıldığında; Kontrol grubu ile Deney-1 grubu arasında Deney-1 grubunun lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Kontrol ve Deney-2 grubu ile Deney-1 ile Deney-2 grupları arasındaki farklılıklar ise istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır. Bu sonuca dayanarak insan figürü çizim becerisinin öğretiminde akıllı tahta ile bilgisayar destekli öğretimin MEB‟in desteklediği anlatım öğretime göre daha etkili olduğu söylenebilir.

Denel işlem sonrasında Kontrol, Deney-1 ile Deney-2 gruplarının kalıcılık testi puanları karşılaştırıldığında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Buna göre, Kontrol, Deney-1 ile Deney-2 gruplarının insan figürü çizimi konusunda öğretilenlerin kalıcılığı açısından benzer bir etkiye sahip oldukları ifade edilebilir.