İl özel idarelerinde yeniden yapılanma ile il özel idarelerinin mahalli idare içindeki yeri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsüm Erhan

Danışman: HASAN NURİ YAŞAR

Özet:

İL ÖZEL İDARELERİNDE YENİDEN YAPILANMA VE İL ÖZEL İDARELERİNİN MAHALLİ İDARE İÇİNDEKİ YERİ Devletin etkinliğini kaybetmesi ve yönetimde ciddi aksamaların olması, Devlette Reform çalışmalarına ve Yeni Kamu Yönetimi anlayışının şekillenmesine neden olmuştur. Bu çerçevede bir çok devletin idari sistemi, devlet yönetim sistemlerini etkileyen, AB ile bütünleşme, dezantralizasyon reformları, ulus altı seviyelere idari özerkliğin verilmesine ilişkin yaşanan gelişmeler ve NPM (Yeni Kamu Yönetimi) anlayışının getirdiği prensiplerin dünya çapında etkin olmasından dolayı reform sürecine girmiştir. Tüm bu değişim sürecinden Türkiye’de etkilenmiş, yönetimde sıkıntısını çekmiş olduğu konular çerçevesinde yıllardır yapılması gündemde olan Kamu Yönetimi Temel Kanunu 2004 yılında kabul edilmiştir. Kamu reformu çalışmalarının önemli parçalarından biri de yerel yönetim birimi olan il özel idareleridir. Yönetimdeki yeri uzun yıllardır tartışmalı olan İl Özel İdareler’nin kaldırılmaları gerektiği, il özel idarelerine alternatif yapılanmalar olarak bölge veya ilçe yerel yönetim birimlerinin kurulabileceği, ya da kendine has fonksiyonlar kazandırılarak yeni düzenlemeler ile etkin kurumlar haline getirelebileceği ile ilgili tartışmalar yaşanmıştır. Bu çalışma ile İl Özel İdarelerinin yeniden yapılandırılması çalışmaları ile söz konusu tartışmalar çerçevesinde, Türkiye’de ve dünyada yerel yönetimler içindeki yeri tartışılmaya ve temellendirilmeye çalışılmıştır. Şu an yürürlükte bulunan 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu, dünyada yaşanmakta olan bu reform dalgasının Türkiye’deki etkilerinden birisidir ve kanunun ruhu yeni devlet yönetim anlayışı çerçevesinde yapılan reform çalışmalarının etkisini taşımaktadır. Yeniden yapılandırma çalışmalarıyla İl Özel İdareleri, örgütsel yapısı yenilenerek daha fonksiyonel, maddi ve idari açıdan daha özerk bir kurum haline gelmiştir. ABSTRACT RESTRUCTURING AT THE SPECIFIC PROVINCIAL ADMINISTRATIONS AND THE PLACE OF THE SPECIFIC PROVINCIAL ADMINISTRATIONS IN THE LOCAL GOVERNMENT The fact that the state loses its effectiveness and encounters serious problems in the governing, has given rise to processes of State Reforms and shaping the New Public Administration (NPM) concept. In this framework administrative structure of many states has been undergone of reform process due to not only practices affecting administrative systems of the state such as integration with EU, decentralization reforms, developments giving rise to administrative autonomy to subnational levels but also worldwide strong effect of principles brought by NPM concept. Turkey had been also affected by this change process and in 2004 Basic Law of Public Administration which had been discussed for long time was approved. One of the most important parts of the Public Reform processes has been on the Specific Provincial Administrations which are local administrative units. In the past, many debates had taken place on the subjects such as whether Specific Provincial Administrations should have been abolished or alternative regional or town local administrative units should be created or these administrations should be made more effective by giving them unique functions with new regulations. In this work restructuring of Specific Provincial Administrations were examined and its position relative to local administrations in Turkey and the world was evaluated. Currently effective Law of Specific Provincial Administration with number of 5302 reflects the one of the effects of this reform wave seen in the world and the spirit of this law carries the effects of reform processes in the framework of new state governing concept. The restructuring programs renewed organizational structure of Special Provincial Administrations so that they have become more functional, tangible and managerially autonomous institutions.