Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Mekatronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HASAN UZUN
Danışman: MUSTAFA CANER AKÜNER
Özet:YÜKSEK VERİMLİ VE STANDART ASENKRON MOTORLARIN FARKLI HIZ KONTROL YÖNTEMLERİ KULLANILARAK KARŞILAŞTIRILMASI Gelişmiş ülkelerde üretilen toplam elektrik enerjisinin yarıdan fazlası elektrik motorlarıyla mekanik enerjiye çevrilmektedir. Endüstriyel sürücülerin en az % 90'ında asenkron motor yer almaktadır. Bu motorlarda yapılabilecek verim iyileştirmeleri büyük tasarruflar sağlayabilir. Elektrik motorlarındaki kayıpların minimuma indirilmesi ile elde edilen yüksek verimli motorlar hız kontrol sürücüleri ile kullanarak enerji tüketimi ve performans açısından daha verimli hale getirilebilir. İlk olarak Asenkron motorlar skalar denetim yöntemleri ile kontrol edilmekteydi. Güç elektroniği elemanlarının hızlarının ve kapasitelerinin artmasıyla, daha hızlı mikroişlemcilerin üretilmesi ile vektör denetim yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır. Asenkron motor denetiminde son yıllarda, stator akı ve elektromanyetik momentin her ikisinin aynı zamanda denetimi temel ilkesine dayanan direkt tork kontrol tekniği önerilmektedir. Bu tez çalışmasında, günümüzde asenkron motor sürücülerinde en çok kullanılan bu üç kontrol yöntemi; yüksek verimli ve standart asenkron motor üzerine uygulanarak gerçekleştirilen deneyler ve simülasyonlar ile yüksek verimli ve standart asenkron motor karşılaştırılmıştır. ABSTRACT COMPARISON OF HİGH EFFİCİENCY AND STANDARD ASYNCHRONOUS MOTORS WİTH DİFFERENT SPEED CONTROL METHODS More than half of the total electrical energy produced in developed countries are converted into mechanical energy by electric motors. Induction motor is estimated that is 90% of electric motors. Efficiency improvements can be made on these motors can provide major cost savings. High efficiency motors which obtained the losses minimizing in electric motors , can be made more efficient in terms of energy consumption and performance by using speed control drivers. Firstly, scalar control methods were widely used ınduction motor speed control drives. Vector control methods have been begun using by the technological improvements in power electronic and microprocessor technology.In recent years, direct torque control technique is proposed in control of induction motor based on the basic principle of control that the stator flux and electromagnetic torque both at the same time. In this study, the most widely used today, these three control method of asynchronous motor drives, by experiments and simulations carried out by applying on induction motor, high efficiency and standard, compared with the high efficiency and the standard induction motor.