Bankacılıkta dolandırıcılık eylemleri ve önlenmesine yönelik yöntemler: Banka uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CİHAN YELKEN

Danışman: Neşe Çoban Çelikdemir

Özet:

Küreselleşme ve bilgi sistemlerindeki gelişmeler ile paralel olarak mobil iletişim cihazları ve internet kanalları vasıtası ile birçok işlem kullanıcılar tarafından sıklıkla yapılmaktadır. Bu işlemlerin başında, bankacılık işlemleri gelmektedir. Bankacılık işlemleri günümüzde, çağrı merkezleri, mobil bankacılık uygulamaları, internet bankacılığı uygulamaları gibi birçok şube dışı alternatif yöntem ile gerçekleştirilmektedir. Bu süreçlerde kullanıcıların güvenlik önlemlerini doğru bir şekilde gerçekleştirmesi son derece önemlidir. Çünkü günümüzde bilişim sistemleri vasıtası ile ya da bilişim sistemlerine yönelik olarak siber dolandırıcılık faaliyetleri ile failler kendilerine çıkar sağlayacak işlemler gerçekleştirmektedir. Dolandırıcılar, kullanıcıların bilgilerini her türlü yöntemi kullanarak elde eder ve bu bilgilerle bankacılık işlemi gerçekleştirmeye çalışırlar. Bankalarda dolandırıcılık olaylarına karşı gerekli güvenlik önlemlerini almaya devam etmektedir. Ayrıca bankalar, dolandırıcılık eylemlerinden yola çıkarak çeşitli senaryolar oluşturmakta olup farklı kullanıcılarında aynı tür dolandırıcılık vakalarında zarar görmesini engellemektedir. Ancak sadece bankaların gerekli güvenlik önlemlerini alması dolandırıcılık vakalarında yeterli olmamaktadır. Kullanıcıların da işlemlerini yaparken dikkatli davranması ve bazı güvenlik standartları çerçevesinde işlemlerini gerçekleştirmesi gerekmektedir. Çalışmanın temel amacı, bilişim sistemi dolandırıcılıklarının yasal zeminini belirlemek, bankacılık sistemine yönelik dolandırıcılık tip ve süreçlerini detaylandırmak ve bu dolandırıcılık türlerine yönelik alınması gereken önlemleri değerlendirmektir. -------------------- In parallel with the developments in globalization and information systems, many transactions are frequently performed by users via mobile communication devices and internet channels. One of these transactions is banking transactions. Today, banking transactions are carried out with many non-branch alternative methods such as call centers, mobile banking applications and internet banking applications. In these processes, it is very important that users perform security measures correctly. Because today, through information systems or cyber fraud activities related to information systems, perpetrators carry out transactions that will benefit them. Fraudsters obtain users' information using all kinds of methods and try to perform banking transactions with this information. The Bank continues to take necessary security measures against fraud incidents. In addition, banks create various scenarios based on fraudulent actions and prevent their users from being harmed in the same type of fraud cases. However, it is not enough for fraud cases to be taken only by banks to take necessary security measures. Users are also required to be careful when performing their transactions and to carry out their transactions within the framework of some safety standards. The main purpose of this study is to determine the legal basis of information system frauds, to elaborate fraud types and processes for the banking system and to evaluate the measures to be taken for these fraud types.