İlkokul ve ortaokul rehberlik servislerinde kullanılmak üzere öğrenci tanıma envanteri geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET KAHRAMAN

Danışman: HALİL EKŞİ

Özet:

İLKOKUL VE ORTAOKUL REHBERLİK SERVİSLERİNDE KULLANILMAK ÜZERE ÖĞRENCİ TANIMA ENVANTERİ GELİŞTİRİLMESİ Bu araştırmanın amacı ilkokul ve ortaokulların rehberlik servislerinde kullanılmak üzere öğrencileri daha iyi tanıma amaçlı; öğrencinin kendisinden, ailesinden ve öğretmeninden bilgi alınmasına dayalı, öğrencilerin çeşitli alanlarını tanımayı sağlayan bir envanter geliştirmektir. Araştırmada yöntem olarak anket geliştirme süreci uygulanmış ve aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Geliştirilen öğrenci tanıma envanteri ilkokul formu öğrencilerin ilgili alanlara ait özelliklerini kapsamakta mıdır? 2. Geliştirilen öğrenci tanıma envanteri ortaokul formu öğrencilerin ilgili alanlara ait özelliklerini kapsamakta mıdır? 3. Geliştirilen öğrenci tanıma envanteri ilkokul ve ortaokul formu rehberlik servislerinde kullanılabilir nitelikte midir? Envanter geliştirme çalışmasında öncelikli olarak öğrencilerin özellik alanlarına göre literatür taraması yapılmıştır. Oluşturulan madde havuzundan taslak form oluşturulmuştur. Daha sonra taslak form çalışma grubundaki uzmanlara uzman görüşü için sunulmuştur. Çalışma grubu 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında İlkokul- Ortaokul- Rehberlik ve Araştırma Merkezi ve Üniversite’de çalışmakta olan 23 Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmenlerden oluşmaktadır. Çalışma grubu için en az 5 yıl mesleki deneyim sahibi olması ölçüt olarak belirlenmiştir. Veri toplama araçları araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu ve araştırma sürecinde geliştirilen öğrenci tanıma envanteri ilkokul ve ortaokul taslak formdur. Verilerin analizinde uzman görüşlerine ilişkin frekans ve yüzde değerleri bulunarak betimsel analiz yapılmıştır. Analizlerde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre geliştirilen öğrenci tanıma envanteri ilkokul ve ortaokul formları öğrencilerin ilgili alanlara ait özelliklerini kapsamakta ve rehberlik servislerinde kullanılabilir nitelikte bir envanter olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Sözcükler: Öğrenci Tanıma, Envanter, Rehberlik Servisi. ABSTRACT DEVELOPING A STUDENT RECOGNITION INVENTORY TO USE IN GUIDANCE SERVICES OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS The aim of this study is to develop an inventory in order to use in guidance services of primary and secondary schools. The inventory targets recognizing students more and provides the recognition of students’ various areas based on the data obtained from the student himself or herself, his/her family and teacher. In the study, questionnaire development process was applied as the method and answers of the following questions were searched: 1. Does the primary school form of student recognition inventory include the characteristics of the students in the related areas? 2. Does the secondary school form of student recognition inventory include the characteristics of the students in the related areas? 3. Can the primary and secondary school form of student recognition inventory be used in gudance services? In the development process of the inventory, a literature review was primarily made according to charcteristic areas of students and an item pool was constituted. Draft form was generated according to this item pool. Then, draft form was given to experts in the study group for their opinions. The study group consists of 23 psychological counselors/guidance teachers who work in primary and secondary schools, in counseling and research centers and at universities in 2013-2014 academic year. Having five-year experience is determined as the criterion to involve in the study group. Data colloction tools are personal data form, developed by the researcher, and draft primary and secondary school form of student recognition inventory, which were developed in the research process. In data analysis process, frequencies and percentages of expert opinions were found out and descriptive analysis was made. SPSS 15.0 program was used for the analysis. According to the findings of the study, primary and secondary school forms of student recognition inventory involves the characteristics of students in the related areas and they can be used in guidance services. Key Words: Student Recognition, Inventory, Guidance Service.