Enstrüman eşlikli uygulamaların ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik başarı ve tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALPER AKGÜL

Danışman: BÜLENT HALVAŞİ

Özet:

Bu çalışmada enstrüman eşlikli uygulamaların ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik başarı ve tutumlarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Deneysel modele göre yapılan araştırmada aşağıdaki soruların cevapları aranmıştır: 1.Enstrüman eşlikli uygulamaların öğrencilerin müzik dersi başarılarına yönelik etkisi nedir? 2.Enstrüman eşlikli uygulamaların öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarına etkisi nedir? Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında, İstanbul İli Kadıköy İlçesinde faaliyet gösteren Murat Paşa İlköğretim Okulu eğitimine devam eden 6. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma aynı sayıda öğrenciden oluşan iki farklı sınıfta uygulanmıştır. Sınıflardan biri deney, diğeri kontrol grubu olarak seçilmiştir. Deney grubuna bahar döneminde ilköğretim 6. Sınıf müzik dersinde dizgeli eğitim sistematiği ile hazırlanmış eşlikli müzik dersi kontrol grubuna ise var olan süreçte uygulanmakta olan müzik dersi uygulanmıştır. Araştırma sürecine katılan öğrencilerin başarı düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan 59 maddelik başarı testi sürece katılan öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin tutumlarının belirlenmesin de ise Otacıoğlu tarafından hazırlanan 28 maddelik tutum ölçeği uygulanmıştır. Öğrencilerden, başarı testi ve müzik dersi Tutum ölçeğinin ile elde edilen verilerin tümü SPSS 17.0 (Sosyal Bilimler için İstatistik Programı) ile analize tabii tutulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır: Enstrüman eşlikli müzik dersi programının uygulandığı müzik dersi gören deney grubundaki öğrencilerle, var olan normal sürece dayalı olarak müzik dersi gören kontrol grubundaki öğrencilere deney sonunda uygulanan başarı testinden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilen analizler sonucunda, deney ve kontrol grubu son test başarı testi toplam puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu sonuca göre, deney sonunda kontrol grubu öğrencilerinin ve deney grubu öğrencilerin bilgi düzeylerinde karşılaştırıldığında, deney grubu öğrencilerinin bilgi düzeylerinin kontrol grubu öğrencilerine göre daha ilerde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Enstrüman eşlikli müzik dersi programının uygulandığı müzik dersi gören deney grubundaki öğrencilerle, var olan normal sürece dayalı olarak müzik dersi gören kontrol grubundaki öğrencilere deney öncesi uygulanan tutum ölçeğinden elde edilen veriler üzerinde gerçekleştirilen analizler sonucunda, deney ve kontrol grubu son test tutun ölçeği toplam puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bu sonuca göre, deney sonunda kontrol grubu öğrencilerinin ve deney grubu öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları karşılaştırıldığında, deney grubu öğrencilerinin derse yönelik tutumlarındaki artışın kontrol grubu öğrencilerine göre daha ilerde oldukları görülmektedir. ABSTRACT This study aims to determine the effect of practices accompanied by instruments on the 6th grade students' achievement and attitudes towards music lessons. The study has sought answers to the following questions based on the experimental model: 1. What are the effects of the practices accompanied by instrument on the students’ success in the music lesson? 2. What are the effects of the practices accompanied by instrument on the students’ attitude towards the music lesson? The population of the study consists of 6th Grade students enrolled in the Murat Pasha Primary School located at Kadikoy district of Istanbul Province, in educational year 2011-2012. The research was applied to two different classes with same number of students. One of the classes was assigned as the experimental group and the other one as the control group. Music lessons accompanied by instruments, prepared using programmed education systematics, were presented to the experimental group during the music lessons of 6th Grades in the spring semester whereas the currently-implemented music lessons were presented to the control group. A 59-item achievement test prepared by the researcher was administered to attending students to determine the achievement levels of the students involved in the research process. A 28-item attitude scale prepared by Otacıoğlu was implemented in the determination of students’ attitudes. All the data obtained from students using the achievement test and Attitude scale for music lesson was analyzed with SPSS 17.0 (Statistical Program for the Social Sciences). Findings of the research are as follows: As a result of the analyzes on the data obtained from the achievement test that was applied at the end of the experiment to the students of control group given music lesson based on the normal existing process and to the students of experimental group given music lesson in which a programme of music lesson accompanied by instrument was applied; a significant difference was found between the posttest achievement test total scores of the experimental group and control group in favor of the experimental group. According to this result, when the knowledge level of the students in the control group and experimental group was compared at the end of the experiment, the knowledge level of students in the experimental group was found to be higher than the control group students’ knowledge level. As a result of the analyzes on the data obtained from the attitude scale that was applied before the experiment to the students of control group given music lesson based on the normal existing process and to the students of experimental group given music lesson in which a programme of music lesson accompanied by instrument was applied; a significant difference was found between the post-test attitude scale total scores of the experimental group and control group in favor of the experimental group. According to this result, when the attitude of the students in the control group and experimental group towards music lesson is compared at the end of the experiment, the attitude of students in the experimental group towards the lesson is found to be stronger than the control group students’ attitude