Dizel motorlarında farklı püskürtme avanslarında dizel yakıtı + etanol kullanımının performans ve emisyonlara etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADİR USLU

Danışman: Cenk Sayın

Özet:

İçten yanmalı motorlarda, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarını en az düzeye indirme çabaları, çift yakıtla çalışan motorlar üzerine yapılan çalışmaların başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışmada tek silindirli bir dizel motorunda etanol-eurodizel yakıtı karışımlarının farklı püskürtme avanslarındaki emisyon ve performans parametreleri üzerine etkisi incelenmiştir. Deneysel çalışmada kullanılan test motorunun standart püskürtme başlangıcı değeri krank mili açısı (KMA) cinsinden 27o (Ü.Ö.N’dan önce)’dir. Yakıt pompasının motora bağlantı yerlerinde bulunan avans şimleri 0,25 mm kalınlığında olup KMA cinsinden bir adet şim 3o’ye karşılık gelmektedir. Avans şimlerin artırılıp azaltılması ile deneyler 5 farklı avans değerinde (0, ±3, ±6) gerçekleştirilmiştir. Deneyler sabit yük şartlarında gerçekleştirilmiş ve faz ayrışmasını önlemek için yakıt deposuna bir mikser ilave edilmiştir. Deney sonuçlarına göre her bir avans değeri için karışım içerisindeki etanol miktarının artması ile özgül yakıt tüketimi ve NOx emisyonlarında artma CO ve HC emisyonlarında ise azalma kaydedilmiştir. Avans değerinin değiştirilmesi ile özgül yakıt tüketiminde artma gözlemlenmiştir. Avans değerinin artırılması ile CO ve HC emisyonlarında azalma NOx emisyonlarında artma, avans değerinin azaltılması ile de CO ve HC emisyonlarında artma NOx emisyonlarında ise azalma olduğu gözlemlenmiştir. Deneylerden elde edilen bulgular alt gruplar halinde birbirleriyle karşılaştırılarak tablo ve grafikler halinde sunulmuştur. ABSTRACT To reduce brake specific fuel consumption and exhaust emission in internal combustion engine is the start of the investigations on the engines which use dual fuels. In this study, the influence of ethanol-eurodiesel fuels mixture at the different injection timing in a single cylinder diesel engine on emission and performance parameters has been investigated. Standard injection timing of the test engine, used in experimental study is 27o as type of crank angle. Thickness of advance shim, located in connection place between motor and fuel pump is 0,25 mm and one shim is 3o as CA. Experimentals were made in five different advance values with decreasing or increasing advance shim. Experiments were conducted at constant load and a mixer was mounted inside fuel tank in order to prevent phase-separation. According to experimental results for each values of mixture, it was determined in decreasing of brake specific fuel consumption and NOx emissions and increasing of CO and HC emissions with rising of ethanol amount in mixture. It was seen rising in brake specific fuel consumption with the changing of advance value. It was observed that the increasing of advance value caused augmenting of HC and CO emissions and reducing of NOx and the decreasing of advance value cause diminishing of HC and CO emissions and increasing of NOx. The experimental results were compared each other in sub-groups and shown in tables and graphics.