Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MİNE KİZİR
Danışman: FATMA NUR AKÇİN
Özet:Bu araştırmada, işitme engelli gençlerin iletişim tercihlerine ilişkin görüşlerini betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya lise eğitimine devam eden 8 işitme engelli genç katılmıştır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verileri görüşmeler ve video kaydı ile sağlanmıştır. Araştırma sonunda toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmada gençlerin, işitme cihazı kullanım durumlarına, eğitim deneyimlerine, aileleri, akranları ve çevrelerindeki işiten insanlarla olan iletişimlerine, iletişim tercihlerine ilişkin bulgular edinilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre gençlerin işitme cihazı kullanımından hem duyumsal hem de duygusal olarak rahatsız oldukları ve kullanmak istemedikleri belirlenmiştir. Gençler sözel dil eğitimini benimsemediklerini ve işaret dili ile eğitim almak istediklerini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra gençlerin çoğunluğu aileleri ile iletişim yolu olarak işaret dilini tercih etmişler ve arkadaş seçiminde tercihlerini işitme engelliden yana kullanmışlardır. Ayrıca çevredeki işiten insanlarla iletişim yolu olarak çoğunlukla yazıyı kullandıkları saptanmıştır. Sonuç olarak, gençler kendilerini işitme engelli (sağır) olarak tanımlamakta ve bunun doğal sonucu olarak iletişimde işaret dilini tercih etmektedirler. ABSTRACT This research is designed to describe to view of the hearing-impaired youngs communicaiton choice. 8 hearing-impaired youngs who are attending to high school education participated in this research. Semi structured interview technique from gualitative research methods was used in this study. Data were obtained through interviews and video records. Descriptive analysis method was used to analyse the data. At this research, finginds about the youngs’ using of hearing aids status, educaiton experiences, their communicaiton with their families, peers and other hearing people around had found. According to research findings, the youngs were uncomfortoble by the use of hearing aids as both a sensory and emotinal and didn’t want to use those aids. Youngs indicated that they didn’t adopt oral education and they would like to get education in sign language. Besides this, most of the youngs preferred sign language as the communication way with their families and preferred hearing-impaired friends. Also it has been found that they use writings as communication way with other hearing people around. As a result the youngs define themselves as deaf and as a natural result of this, they prefer sign language in communicaiton.