Farklı alüminyum levha çiftinin sürtünme karıştırma kaynak özellikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUTLU GÜLBUDAK

Danışman: YAHYA BOZKURT

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

FARKLI ALÜMİNYUM LEVHA ÇİFTİNİN SÜRTÜNME KARIŞTIRMA KAYNAK ÖZELLİKLERİ Son yıllarda, yeni ve kompleks yapılardaki malzemelerin kaynağının, endüstri için sorun teşkil etmesi nedeniyle katı hal kaynak yöntemleri bu malzemelerin birleştirilmesinde çok daha etkili hale gelmiştir. Alüminyum ve alüminyum alaşımlarından üretilen levhaların özellikle otomotiv, demiryolu ve savunma sanayii gibi alanlarda kullanımı değişik katı hal kaynak yöntemlerinin uygulanması gerekliliğini ortaya koymuştur. Bu yöntemlerden birisi de sürtünme karıştırma kaynağı (SKK)’ dır. SKK yöntemi uygulanarak endüstride, alüminyum ve alaşımları üzerine yeni tasarımlar ortaya konmuş ve özellikle önemi yadsınamaz olan statik ve dinamik enerjinin korunmasına yönelik kullanımlarda yer edinmiştir. Bu çalışmada, SKK yöntemi ile birleştirilen AA2024-T3 ve AA5754-H22 alüminyum levhaların mikroyapı ve mekanik özellikleri işlem parametrelerine bağlı olarak incelenmiştir. Kaynak süresince karıştırıcı ucun devir sayısı ve kaynak ilerleme hızı değişken parametreler olarak alınmıştır. Karıştırıcı uç geometrisi ise sabit tutulmuştur. Bu amaçla üç farklı devir sayısı (900-1500-2100 dev/dak) ve üç farklı kaynak ilerleme hızı (45-75-115 mm/dak) kullanılmıştır. Kaynaklı birleştirmelere metalografik ve mekanik testler yapılarak işlem parametrelerinin etkileri araştırılmıştır. Anahtar Kelimeler: Alüminyum alaşımı, Sürtünme karıştırma kaynağı, Kaynak parametreleri, Mekanik özellikler, ABSTRACT FRICTION STIR WELDING PROPERTIES OF DISSIMILAR ALUMINIUM PLATE COUPLE In recent years, new materials and complex structures, the source of a problem for industry due to the integration of solid state welding methods, these materials have become much more effective. Aluminium and aluminium alloy sheets produced especially for the automotive, railway and defense industry in areas such as the implementation of the use of different methods of solid state welding has become a necessity. One of these methods is friction stir welding (FSW). FSW method is applied industry, aluminum and its alloys, which can’ t be denied on the importance of the new designs have been revealed and in particular for the protection of static and dynamic energy use, has appeared. In this study, microstructure and mechanical properties of AA2024-T3 and AA5754-H22 aluminium sheets joined by friction stir welding were examined as dependence process parameters. During welding, tool rotational speed of the welding stir tool and welding speed were choosen as the variable parameters. Also geometry of welding stir tool were constant. For this purpose three different tool rotational speed (900-1500-2100 rpm) and three different welding speed (45-75-115 mm/min) were used. Influence of process parameters were investigated by metallographic and mechanical tests. Keywords: Aluminium alloy, Friction stir welding, , Welding parameters, Mechanical properties.