Türkiye profesyonel futbol ligleri antranörlerinin liderlik tarzlarının incelenmesi ve bir model yaklaşım


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bilge Donuk

Danışman: TURGAY BİÇER

Özet:

TÜRKİYE PROFESYONEL FUTBOL LİGLERİ ANTRENÖRLERİNİN LİDERLİK TARZLARININ İNCELENMESİ VE BİR MODEL YAKLAŞIM Bir spor takımını istenilen hedefe ulaştıracak lider olan antrenörler çeşitli liderlik davranışları sergilemektedirler ve bu davranışlar grubun ele alınan konuyu başarmasında ve grup üyelerinin gereksinimlerinin giderilmesinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Çalışmamızda, Türkiye birinci, ikinci ve üçüncü futbol liglerinde mücadele eden takımlarda görev yapan antrenörlerin sahip oldukları ve onlardan beklenilen liderlik tarzlarının, takımlarında oynayan sporcular ve kendi görüşleri çerçevesinde tespit etmektir. Bu görüşler baz alınarak Türkiye’deki antrenörler için temel bir liderlik modeli oluşturmak hedefini gütmekteyiz. Araştırma altı boyut açısından sporcuların bir antrenörden beklentilerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu altı boyut demokratik davranış, geri besleme davranışı, durum değerleme davranışı, sosyal destek davranışı, eğitim ve geliştirme davranışı ile otokratik davranış boyutlarıdır. Aynı zamanda bahsedilen altı boyut açısından antrenörlerinden bir anlamda öz değerleme yapmaları beklenmektedir. Çalışmamıza Türkiye profesyonel futbol liglerinde mücadele eden 32 spor kulübünden 63 antrenör ve 314 sporcu katılmıştır. Bulgulara ulaşmak için “Sporda Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmamıza katılan antrenörlerinin görüşleri doğrultusunda liderlik tarzları incelendiğinde; sporcularının eğitim ve öğretimine önem veren, onlara sosyal destek sağlayan, yarı demokratik, yarı otokratik bir liderlik tarzlarının oldukları tespit edilmiştir. Sporcuların görüşlerine bakıldığında ise antrenörlerinin daha az otokratik, daha çok demokratik olmalarını istemektedirler. Ayrıca antrenörlerinin olumlu geri besleme, sosyal destek ve eğitim-öğretme davranışlarının yetersiz olduğunu düşünmektedirler. THE EVALUATION OF TURKISH PROFESSIONAL FOOTBALL LEAGUE’S TRANIERS’ LEADERSHIP STYLES AND A MODEL APPROACH SUMMARY Trainers are the leaders whose aim is to make a sport team reach its target have different leadership styles. These styles have virtual importance to overcome group members’ necessities and the group’s success to deal with the subject they have been considering. In our study we determine the trainers leader style or intended style who in the 1.st, 2.nd and 3 rd football leagues in Turkey according to the their and players visual. The aim of this research is to find out the basic leadership model for football trainers in Turkey. There are six dimensions about players’ expectation. These are; democratic behavior, positive feed-back behavior, situation consideration behavior, social support behavior, training and development behavior and autocratic behavior. It’s also expected a self evaluation from the coaches. This research was made 32 sport club’s with 314 players and 63 trainers who play and work in Turkish Professional Football League. In order to reach the findings; “Leadership Scale for Sports” have been used. When we examine the leadership styles according ideas of trainers participated in this study. It’s determined that they have a leadership style which gives importance to their players’ education and training, supports social behaviors, half democratic and half autocratic. According to players’ ideas, they want trainers to be more democratic and less autocratic. Moreover, they think the trainer’s feed back behavior, training and development behavior aren’t sufficient.