Çoktan seçmeli ve klasik tipteki sorularla yapılan sınav hazırlığının matematik başarı ve sınav kaygı düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN ÖNDER

Danışman: EMİN AYDIN

Özet:

ÇOKTAN SEÇMELİ VE KLASİK TİPTEKİ SORULARLA YAPILAN SINAV HAZIRLIĞININ MATEMATİK BAŞARI VE SINAV KAYGI DÜZEYLERİNE ETKİSİ Ölçme ve değerlendirme işlemi öğretim sürecinin çok önemli iki boyutunu oluşturmaktadır. Öğrencilerimizin almalarını istediğimiz bilgi ve kazanmalarını istediğimiz davranışların ne kadarına ulaştıklarını görmenin tek yolu, onların bu bilgi ve davranışlarını en etkili ve kullanışlı araçlar yardımıyla ölçerek, doğru bir şekilde değerlendirmektir. Bu araçlar kimi zaman yazılı ve sözlü sınavlar şeklinde geleneksel tarzda olabileceği gibi, kimi zaman da performans değerlendirme, gerçek duruma dayalı değerlendirme, ürün seçki dosyaları ile değerlendirme, vb. gibi alternatif tarzda araçlar da olabilir. Bu çalışmada, geleneksel değerlendirme yöntemlerinin en sık kullanılan iki türü olan çoktan seçmeli ve klasik sınavlar ele alınarak, çoktan seçmeli ve klasik tipteki sorularla sınava hazırlanmanın matematik başarısı ve sınav kaygısı ile olan ilişkisi karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. Çalışma evrenini Kocaeli’nde bulunan bir meslek yüksek okulunun birinci sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem yöntemi olarak amaçlı örneklem yöntemi kullanılmış olup, araştırmanın örneklemini, çalışma evreninden seçilen 79 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubuna 4 hafta süreyle “belirsiz integral” konusu anlatılmış, araştırmada kullanılan veriler öğrencilere uygulanan çoktan seçmeli ve klasik sınavlar ile sınav kaygı düzeylerini belirlemek üzere kullanılan Sınav Kaygısı Envanterinden elde edilmiştir. 2’si deney, 1’i kontrol olmak üzere 3 grup oluşturulmuş, çoktan seçmeli ve klasik tipteki sorularla sınavlara hazırlanma süreçleri bağımsız değişken, ders başarı düzeyleri ve sınav kaygı düzeyleri ise bağımlı değişkenler olarak ele alınmışlardır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanmasında betimleyici istatistik yöntemlerinin yanı sıra ilişkili gruplar için t testi, ANOVA ve ANCOVA kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgular klasik sorularla sınava hazırlanma yönteminin matematik dersindeki başarıyı artırmadaki etkisinin, çoktan seçmeli sorularla sınava hazırlanma yöntemine göre oldukça üstün olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca çalışmada, hangi tür sorularla sınavlara hazırlanırsa hazırlansınlar, öğrencilerin klasik sınavlarda daha başarılı oldukları sonucu elde edilmiş; klasik sorularla sınava hazırlanan öğrencilerin yanı sıra, çoktan seçmeli sorularla sınava hazırlanan öğrencilerin de klasik sınavlarda daha iyi bir performans gösterdiği kanıtlanmıştır. Araştırmamızda sınav kaygısı ile sınav türü arasında duyuşsallık ve toplam kaygı puanları bazında istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç elde edilememiştir. Ancak, klasik tipteki sorularla sınava hazırlanan öğrencilerin sınav kaygısı kuruntu puanlarında önemli bir azalmanın olduğu ortaya konmuştur. Böyle bir sonuç, klasik sınavların öğrenci üzerinde daha az kaygı oluşturduğuna dair önemli bir ip ucu olarak görülebilir. Anahtar Sözcükler: Ölçme ve Değerlendirme, Çoktan Seçmeli Sınav, Klasik Sınav, Matematik Başarısı, Sınav Kaygısı. ABSTRACT INFLUENCE OF EXAM PREPARATION WITH MULTIPLE CHOICE AND ESSAY TYPE QUESTIONS ON MATHEMATICS ACHIEVEMENT AND TEST ANXIETY LEVELS Measurement and assessment are two very important dimensions of process of teaching. The only way of watching knowledge and behaviours of students that we want them gain to is to measure them with effective tools and assess correctly. In a traditional way these tools are sometimes written or oral exams or in an alternative way they are performance assessment, authentic assesment, assesment with portfolio, etc. In this research, multiple choice and essay type exams, the most popular two of traditional assesment tools, are taken into account and relations between studying exams with these types of questions, mathematics achievement and test anxiety are examined comparatively. Our research is a pretest – post-test control group design. Participants are 79 freshmen students in a college in Kocaeli and purposive sampling is used as a method of sampling. Indefinite intregral was instructed to this group for four weeks and data needed were collected from multiple choice, essay type exams and Test Anxiety Inventory. Three groups are made two of which are experimental an one is control. The processes of exam preparation with multiple choice and essay type questions are considered as independent variables, mathematics achievement and test anxiety levels are considered as dependent variables. Descriptive statistics, paired samples test, ANOVA and ANCOVA are used to analyze the collected data. At the end of the resarch, results showed that to increase achievement in mathematics studying exams with essay type questions is highly more effective than that of multiple choice questions. Furthermore in this study it is found that students who studied exams with whatever types of those questions are more successful in essay type exams, and that students have greater achievement in essay type exams even they study with multiple choice questions. In my research a statistically meaningful relation between the types of exams and test anxiety levels is not found in terms of emotionality and total anxiety scores . However, it is seen that there is a strict decline in worry scores of the learners who prepare exams with essay type questions. Such a result can be considered as a highly important clue that essay type exams mean lower test anxitey level for the students. Key Words: Assesment, Multiple Choice Test, Essay Type Exam, Mathematics Achievement, Test Anxiety.