Magazin haberciliğinde muhabir-haber kaynağı ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALYA ŞAHİN

Danışman: Seçil Özay

Özet:

Magazin merak konusu olan ve geniş kitlelerce takip edilen bir habercilik türü olmuştur. Diğer yandan magazin haberciliğine yönelik birçok olumsuz eleştiri söz konusudur. Magazin ötekileştirilen ve küçümsenen, niteliksiz görülen bir alana dönüşmüştür. Popüler kültür, etik, nitelik gibi başlıklarda yapılan eleştiriler yıllar içerisinde artarken, muhabir ve haber kaynakları özelinde bir araştırma yapılmamıştır. Meslek olarak itibarsızlaşan magazin haberciliğinde yaşanan sorunların arkasındaki sebepleri tanımlamak ve güncel çerçevesini ortaya koymak amaçlanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, medyadaki etki alanını gittikçe genişleten magazin haberciliğindeki sorunlara muhabir ve haber kaynakları arasında ilişki üzerinden bakılmıştır. Bu amaçla, öncelikle araştırma döneminde magazin haberciliğinin güncel durumunu ortaya koymak için bir hafta boyunca 8 farklı günlük ulusal gazete ile hafta içi ve hafta sonu en çok takip edilen TV magazin programları üzerinde içerik ve söylem analizi yapılmıştır. Ardından Türkiye’de sahada yapılan haberciliğin önemli bir örneğini oluşturan magazin muhabirleri ve haber kaynağı olarak son yıllarda gittikçe öne çıkan basın/PR danışmanları ile bir araştırma yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle yapılan saha çalışmasında 12 kişi yer almıştır. Ulusal bir gündem oluşturma gücünün yanı sıra geniş kitlelerce takip edilen, bireyler üzerindeki etkisi de yoğun olan magazin haberciliğinin güncel durumu ortaya koyulurken kavram, haber yapısı, etik, çalışma şartları, popüler kültür, basın danışmanları, ünlüler, sosyal medya ve psikoloji başlıkları özelinde incelenmiştir. Araştırma sonucunda, magazin muhabirlerinin zorlu çalışma koşullarının, ünlülerin yapısında ve ünlü olma süreçlerindeki değişimin, sosyal medyanın yaygınlaşmasının ve basın danışmanları ile dengeli bir ilişki kurulamamasının magazin haberciliğinde derin problemlere yol açtığı saptanmıştır. -------------------- The celebrity journalism became a subject of curiosity and followed by a wide audience. On the other hand, there are many negative criticisms towards celebrity journalism. The celebrity journalism has turned into an unqualified field and underestimated. While criticisms made on topics such as popular culture, ethics and quality have increased, no research has been conducted in the context of reporters and news sources. Therefore, in this study, the problems in celebrity journalism, which has widened its influence in the media, have been examined through the relationship between reporter and news sources. For this purpose, content and discourse analysis was conducted on 8 different daily national newspapers and the most watched TV programs about celebrity news on weekdays and weekends in order to reveal the current status of celebrity journalism during the research period. Then in Turkey, constituting an important example in the field of journalism made celebrity journalism reporters and prominent source of news in recent years, press / PR consultants with a study was conducted. 12 people participated in the field study conducted with semi-structured interview method. Celebrity journalism, which is followed by a wide audience and having a strong influence were examined on the concept, news structure, ethics, working conditions, popular culture, press consultants, celebrities, social media and psychology. As a result of the research, the difficult working conditions of journalists, the changing conditions of being famous, the increasing spread of social media and the lack of a balanced relationship with the press consultants caused deep problems in celebrity journalism.