The analysis of China cross-border e-commerce


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Yayun Sa

Danışman: NURAY TERZİ

Özet:

Bilgi ve iletişim teknolojisinin hızlı gelişimi, insan toplumunun yaşamında büyük değişiklikler yaptı ve ticari alanda yeni bir e-ticaret modelini teşvik etti. Bugünün hayatında, farklı ülkelerden gelen ve farklı dilleri konuşan ve farklı kültürleri olan artan sayıda insanın, Alibaba.com, Aliexpress. com JD. com, Lightinthebox gibi Çin sınır ötesi e-ticaret platformlarında mal satın alma veya satma olasılığı yüksektir. İnternet teknolojisinin avantajlarına ve Çin yerel e-ticaret pazarının hızlı gelişmesine bağlı olarak, Çin sınır ötesi eticaret hacmi % 30'un üzerinde bir büyüme oranı ile gelişmektedir. B2B, B2C, O2O ve C2C pltformlar ile Çin sınır ötesi e-ticaret işlem hacmi 2018'de 9, 6 trilyon yuan olmuştur ve 2020'de Çin dış ticaretinin% 40'ını oluşturacak şekilde 12 trilyona ulaşması beklenmektedir. 2008 küresel mali kriziyle aynı zamanda, geleneksel büyük sınır ötesi ticaretin bir kısmını küçük sınır ötesi e-ticaret işlemlerine dönüştürüyor. Sınır ötesi e-ticaret, internet çağının yeni bir ekonomik büyüme noktasıdır ve Çin'in dış ticareti için yeni fırsatlar ve zorluklar getirmiştir. Bu yüzden, Çin sınır ötesi e-ticaretinin analizi, küresel şirketler ve diğer ülkelerin Çin ile ticaret ilişkisi geliştirmeden önce durumlarını anlamalarına yardımcı olacaktır. Aynı zamanda diğer ülkelerin kendi sınır ötesi e-ticaretinin gelişmesine yönelik çalışmaları içinde yararlı olabilir. Bu tezin amacı, Çin sınır ötesi e-ticaretinin genel bir analizini vermektir. Bu amacıla ürün kategorileri, işletme modelleri ve platformları, ödeme sistemi, gümrükleme ve gibi pekçok konu incelenmiştir . Ayırca Çin sınır ötesi e- Genel bir SWOT analizi uygulayarak ticaret. Bu nedenle, bu çalışmanın sonuçları sınır ötesi e-ticaret çalışmalarına örnek oluşturacaktır. -------------------- Rapid development of information and communication technology has made great changes in the life of human society and this has stimulated a new e-commerce model in the commercial field. In today’s life, an increasing number of people coming from different countries and speaking in different languages with different cultures are likely to purchase or sell goods on Chinese cross-border e-commerce platforms like Alibaba.com, JD. com, Lightinthebox. com, DHgate. com. Combined with the advantage of the economics of scale in the internet world and the good performance of China e-commerce market, China cross-border e-commer is growing with over 30% growth rate. The transaction volume of China cross-border e-commerce was 9. 6 trillion Chinese yuan in 2018 and is expected to reach to 12 trillion Chinese yuan in 2020 which will account for 40% of China foreign trade. The speed rise of cross-border e-commerce is own to the rapid development of information network technology and global economic integration, in coincidence with the 2008 global financial crisis making some of the traditional large cross-border trade into small online transactions. Cross-border e-commerce is a new economic growth point of the internet era and has brought new opportunities and challenges for China's foreign trade. Therefore the analysis of China cross-border e-commerce will be helpful for global enterprises and other countries to understand the whole situation of China crossborder e-commerce before they want to establish trade relationship with China . Beside the analysis of China cross-border e-commerce also can benefit the study of others countries’ own cross-border e-commerce’s development. The aim of this paper is to give a general analysis of China cross-border e-commerce by basing on reviewing the details related to it background, product categories, business models and platforms, payment system, custom clearance and taxation reform and so on. This paper will also list the weakness, strengths, opportunities and threats of the cross-border e-commerce in China and do a general SWOT analysis. Therefore the results of this study will be recommendable for similar studies in cross-border e-commerce study area.