Çalışanların iş etiği algılamaları üzerine bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN DUMANLI

Danışman: SİBEL GÖK

Özet:

Anahtar Kelimeler : Ahlak, Etik, İş Etiği. Günümüz toplumlarında işletmelerin özel bir ahlaki sorumluluğu olduğu görüşünün kabulü ile iş etiği en çok tartışılan kavramlardan biri haline gelmiştir. Odak noktasında işletme politikaları, amaçları, işletme içi davranış ve ilişkilerdeki etik değerler bulunan iş etiği, iş hayatında hakim olan doğru ve yanlış davranışları ele almaktadır. İş etiğinin temelinde dürüstlük, sözünde durmak, doğaya saygı, hak, adalet, yapılan haksızlıklara karşı tepki gibi değerler bulunmaktadır. Bu bağlamda çalışanların işletmelerini nasıl değerlendirdiklerini ölçmek için hazırlanan anket bir Üniversitede idari personele uygulanmıştır. Uygulama esnasında katılımcıların eğitim durumları, yaşları, cinsiyetleri, gelir düzeyleri ve çalışma süreleri ve öğrenimleri dikkate alınmıştır. Çalışmanın sonucunda katılımcıların etiğin kurumsallaştırılması, etiğe genel bakış, iş uygulamalarının etik çerçevede değerlendirilmesi ve yöneticilerin etik olmayan karar vermelerini etkileyen faktör algılarında ve sosyo-demografik özellikleri ile iş etiği algıları arasında anlamlı ilişki tespit edilememiştir. Yalnızca ikili karşılaştırma sonuçlarına göre yüksekokul ile Y.lisans/doktora grupları arasında örgütsel kötü uygulama boyut puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Keywords : Moral, Ethics, Business Ethics ABSTRACT With the adoption of the view that enterprises have a special moral responsibility, business ethics in contemporary societies has become one of the most discussed concepts. There are policies, objectives, internal behaviors and ethical values of an institution at the focal point of business ethics and it deals with correct and incorrect behaviors that are prevailing in business life. Business ethics is based on ethical values such as honesty, justice, to abide by a promise and to protect the environment. In this connection, a survey was conducted with a university staff to evaluate what they think about their institution. Participants' ages, education status, income levels, work experiences and genders were taken into consideration during the application. Significant relationship could not be determined abaout participants' perceptions regarding the institutionalization of ethics, overview of ethics, the evaluation of the business applications on the ethical framework and the factors that influencing unethical decision-making of managers and between their socio-demographic characteristics and the perceptions of business ethics at the end of the study. Only, according to the results of the bilateral comparison between groups of associate degree and master/doctorate, significant differences were detected statistically in terms of organizational bad practice measurement points.