Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CANSU UÇAR
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Fatma Evren Daşdağ
Özet:
Bandırma ve
çevresi coğrafi konumu, ulaşım imkanları, iklim yapısı gibi özelliklerinden
dolayı ideal bir yerleşim merkezi olarak görülmüş ve zaman zaman göçmenlerin
yerleştikleri önemli yerleşimlerden biri haline gelmiştir. Slav göçmenleri olan
Don Kazakları da Bandırma çevresine yerleştirilmiş önemli topluluklarından
birisidir. Çar I. Petro döneminde Rusya’da yaşanan dini parçalanmadan dolayı
sakallarını kesmemek uğruna Osmanlı Devleti’ne sığınan Don Kazakları, 1709’lu
yıllarda 38 gemi ile yola çıkarak Enez ve Manyas topraklarına yerleştirilmişlerdir.
Manyas’ta Türkler tarafından Kazak Köyü olarak anılan ve günümüzde Kocagöl adı
ile bilinen bir köy kurmuşlardır. Bölgede Don (Rus) Kazakları’na ait günümüze
ulaşmış iki adet kilise yapısı ve mezarlık bulunmaktadır. Söz konusu
kiliselerden biri olan Hayat Veren Üçlü Kilisesi (Trinity Tserkov'/Büyük
Kilise/Yeni Cami) bugün Kocagöl/Merkez Camii olarak kullanılmaktadır. Meryem’in
Göğe Yükseliş Kilisesi (Uspenskaya Tserkov'[1]/ Küçük Kilise) adlı kilise ise
2000’li yılların başlarına kadar okul olarak kullanılıp sonrasında âtıl halde
bırakılmıştır. Kültürlerine son derece bağlı olan Kazaklar, 1960’ların başına
kadar burada özgürce yaşamış ve 1962 yılında tersine göçle Rusya’ya geri dönmek
zorunda kalmışlardır. Geri dönerlerken yanlarına aldıkları ikonaları
götürmelerine izin verilmemiş ve ikonalara gümrükte el konulmuştur. Don
Kazaklarına ait ikonaların çoğu Ayasofya Müzesi’nde, iki tanesi de Bandırma
Arkeoloji Müzesi’nde muhafaza edilmektedir.
Çalışmamın
amacı Balıkesir, Kocagöl çevresinde yaşamış göçmen topluluklarından biri olan
Don Kazaklarına ait kiliseleri incelemektir. Bu çalışmada Don Kazaklarının,
bölgeye gelişleri, yerleşmeleri, kültürleri ve bölgedeki mimari faaliyetleri
incelenecektir. Kazakların bu bölgede neden iki tane kiliseye ihtiyaç
duydukları, kiliselerin mimari tanımlarının yapılması ve günümüzdeki durumlarının
belgelenmesi çalışmanın temel sorunlarını oluşturmaktadır. Konuya özgünlük ve
bütünlük sağlaması açısından bölgeye ait gazeteler ile yayınlar taranmış,
Kocagöl’de yaşayan halkla röportaj yapılmış ve bütün veriler karşılaştırılarak
değerlendirilmiştir. Kiliseler yerinde incelenip fotoğraflanmış ve planları
çizilmiştir. Kiliselerin tanımları yapıldıktan sonra Don Kazaklarına ait diğer
kiliselerle karşılaştırma yapılarak değerlendirilmiştir.
Bu çalışmada elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde; Manyas Kocagöl’de bulunan Don Kazaklarına ait Meryem’in Göğe Yükseliş Kilisesi (Uspenskaya Tserkov'/ Küçük Kilise) ve Hayat Veren Üçlü Kilisesi’nde (Trinity Tserkov'/Büyük Kilise/Yeni Cami) başkent Konstantinopolis’te yoğun olarak kullanılan üç nefli bazilikal plan ile Ege bölgesi Rum-Ortodoks kiliselerinde severek kullanılan tek nefli bazilikal planın tercih edildiği ve söz konusu kiliselerinin cephe düzenlemelerinde, aynı inanca sahip olan diğer toplulukların Rusya ve çevresinde inşa ettikleri dua evlerinin cephelerinden etkilenildiği ortaya çıkarılmıştır.