Çoklu zeka kuramının coğrafya öğretiminde uygulanması ve öğrencilerin akademik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Lütfü Başli

Danışman: MEHMET ÜNLÜ

Özet:

Her insanın kendine özgü farklı özellikleri vardır. Bundan dolayı, sınıflardaki bütün öğrenciler de farklı yetenek ve ilgi alanlarına sahiptir. Yaşadıkları çevrenin özellikleri, kişilik özellikleri, tercihleri, ilgi alanları, öğrenme türleri, gelişim evreleri, yetenek düzeyleri vb. özellikleri farklıdır. Ancak, bu öğrencilerin hepsi doğal öğrenme kapasitesine sahiptir. Tüm öğrencilerin kendilerini değerli hissetmeye ve başarıyı tatmaya gereksinimleri vardır. Öğrenci, ancak bu gereksinimleri karşılanırsa kendisini iyi hissederek mutlu olabilir. Bir öğretmenin de bütün öğrencilerini tanımadan, onların istek ve gereksinimlerini karşılayabilecek bir öğretim planı hazırlaması zor ve neredeyse imkansızdır. Bu nedenle bu araştırmada öğrencilerin zekâ alanları belirlenerek, onların daha yakından tanınması sağlanmış ve her zekâ alanına uygun öğretim planları hazırlanarak, coğrafya konularının daha rahat öğrenilmesi ve kalıcı olması sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın temel amacı; çoklu zekâ temelli öğretimin öğrencilerin coğrafya başarısına olan etkisini araştırmaktır. Çalışmada çoklu zekâ temelli öğretim ve geleneksel öğretim metodu olmak üzere iki farklı metot kullanılmıştır. Bu öğretim metotlarının uygulanması için deney ve kontrol grupları oluşturuldu. Araştırmada öntest ve sontest uygulanarak, çoklu zekâ yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi olup olmadığı araştırılmış, elde edilen verilere bulgular ve yorumlar bölümünde yer verilmiştir. Araştırma, İskenderli İMKB Çok Programlı Lisesi 10 TM/A-B sınıflarının öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmada 10 TM/A sınıfı öğrencileri deney, 10 TM/B öğrencileri de kontrol grubu olarak seçilmiştir. 10 TM/A sınıfı olan deney grubuna çoklu zekâ temelli öğretim, 10 TM/B olan kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin zekâ alanları, çoklu zekâ testi ve gözlem formu kullanılarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin zekâ alanları belirlendikten sonra eğitim durumları hazırlanmıştır. Eğitim durumuna başlamadan önce öğrencilere konuyla ilgili öntest, konunun bitiminden sonra ise sontest uygulanmıştır. Eğitim durumu hazırlanırken sadece geleneksel olan iki zekâ alanı değil, çoklu zekâ kuramında yer alan sekiz zekâ çeşidi de baz alınmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin kendilerini farklı etkinliklerde ispatlamaları sağlanmıştır. Araştırmanın başında ve sonunda uygulanan testlerin arasında anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitimde uygulanan çoklu zekâ temelli yöntemin öğrencilerin coğrafya başarılarına büyük bir etkisi olduğu gözlenmiştir. ABSTRACT Everyone has different gualities unigue to themselves. For this reason, every student ın all classes has different abilities and interests. The feature of theır enviroment, their characteristics preferences learnıng methods, evolution stages and their ability grades are different from each other. But they all have the capacity of natural learnıng. Every student needs to be succesful and feal valuable. A student can feel happy if only there needs are supported. That is why. İt is difficult and almost impossıble for a teacher to do an instuctional design without knowıng his students and their needs.So the aim of this study ıs to define the type of intellıgence of the students and why the geographıcal subjects are easy for them. The main aim of this study is to fınd out the effect of multiple intelligence theory on geography. İn the study, two different methods such as multiple intelligence and tradıtional methods are used.To apply thıs study, experimental and control groups are created. Pretest and protest were gıven to the students to see ıf multiple intelligence theory had any effect on the succes of the students. Thıs study was conducted to the students at 10TM/A-B ın İSKENDERLİ MULTİPLE Programed High School. İn the study, 10 TM-A was the experımental group and 10 TM-B was the control group.Multiple intelligence theory was applıed to the experımental group and tradıtıonal theory was applıed to the control group. In thıs study student’s ıntelligence area are establıshed by usıng multiple intelligence theory and observatıon form. Students educatıon sıtuatıon ıs prepared after theır ıntellıgence area ıs founded. Before startıng to educatıon sıtuatıon pretest was gıven to the students about the subject and a protest was gıven after the subject. Not only the two tradıtıonal theorıes but all the eıght theorıes ıncluded ın multıple ıntellıgence theory are used. In addıtıonal ıt gave the students the chance to ımprove themselves ın dıfferent areas.