Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Çetinkaya
Danışman: FATMA NALAN TÜRKMEN
Özet:16. yüzyıl, Osmanlı klasik döneminin zirvelerinde eserlerin verildiği, sanat ve mimarlığın altın çağını yaşadığı bir dönem olarak tarihe damgasını vurmuştur. Bu dönemin şüphesiz en önemli mimarı, Mimar Sinan’dır. Mimar Sinan tarafından İstanbul sınırları içinde yapılmış olan mescitlerden otuz dördü Fatih bölgesinde yer almaktadır. Bu mescitlerin on yedisi günümüze ulaşabilmiştir. Günümüze ulaşmayı başaramamış mescitlerin bir kısmı arsa halinde olup, yerleri tespit edilebilmiştir. Mimar Sinan eserleriyle ilgili yerli ve yabancı birçok araştırmacının yayınlar hazırladığı bilinen bir gerçektir. Fakat yayınlanan araştırmaların önemli bir kısmı, Mimar Sinan’nın büyük ölçekli yapılarıyla anlamaya çalışmaktadır. Örneğin Selimiye Camii ya da Süleymaniye Camii ile ilgili çalışma yapan bir araştırmacı çok sayıda kaynağa ulaşabiliyorken, daha mütevazi eserleri araştırılırken ilgili kaynak sayısı sınırlı olmaktadır. Büyük ölçekli yapıların tarih boyunca insanların daha fazla ilgisini çektiği ve bu durumun, eserlerin özgün karakterlerini çok daha iyi muhafaza ederek günümüze ulaşabilmesine imkan sağladığı düşünülebilir. Mescitler gibi görece daha küçük ölçekteki yapılar ise bu kadar şanslı olamadıkları görülmektedir. Fatih semti ve çevresindeki Mimar Sinan mescitlerinin konu olarak çalışıldığı araştırmamızda, günümüze ulaşmış Mimar Sinan mescitleri karşılaştırmalar yapılarak incelenmiştir. ABSTRACT 16th century has left its mark in history as a time period of the golden age of art and architecture. In this period the peak of the Ottoman classical period of the work is also given and there is no doubt that the most important architect is Mimar Sinan. Thirty-four of the mesjid in Istanbul borders made by Mimar Sinan is located in the Fatih district. Only seventeen of them able to survived. The mesjid that unable to survive are land area today however some of these locations could be detected. It is a known fact that many domestic and foreign researchers prepared publications related to the work of arts of Mimar Sinan. However significant portions of the published research are all about the large-scale work of art of Mimar Sinan. For example, when the researchers are working on the Selimiye Mosque or the Süleymaniye Mosque can reach a large number of sources, on the other hand, the resources are very limited when working on modest work or arts. That can be considered, throughout history people attracted more attention to large-scale structure thus that makes possible to keep original character of the work of arts. Relatively small structures, such as mesjids, look like not lucky that much Fatih neighborhood and near-by Mimar Sinan mesjids are subjected in our research and survived Mimar Sinan mesjids were analyzed by making comparisons.