İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersleri (6, 7 ,8. sınıflar) ahlak öğrenme alanının öğrenci davranışları üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE AYTEMÜR AYKAÇ

Danışman: EMİNE KESKİNER

Özet:

İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ AHLÂK BİLGİSİ DERSLERİ (6.7.8. SINIFLAR) AHLÂK ÖĞRENME ALANININ ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİEğitim ile bireyin davranışlarında olumlu değişiklikler meydana getirmek istenilmektedir. Toplumda kabul gören dinin, ahlâkın, millî ve manevî değerlerin bireyin davranışları üzerinde bir yaptırım gücü olduğuna inanılmaktadır. İyi ve kötü kavramları kaynağını dinden, ahlâktan, evrensel ve toplumsal değerlerden alırken bunların insanlara aktarılmasında eğitime ihtiyaç duyulmaktadır.Okullarda Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersi dinin, ahlâkın, kültürün, toplumsal ve evrensel değerlerin yetişmekte olan genç kuşaklara ulaşmasında önemli bir göreve sahiptir. Bu çalışmamızda Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi “ahlâk” öğrenme alanının öğrencilere ahlâkî ilkelerin kazandırılmasında ve kazanılan bilgiler yardımı ile davranışlar üzerinde ne ölçüde etki oluşturduğunu sorgulamak amacıyla Kadıköy ilçesinde 8.sınıf öğrencileri üzerinde bir alan araştırması yapılmıştır.Çalışmamızın ilk bölümünde ahlâk, değer, vicdan kavramları, ahlâkın boyutları, konusu, toplum hayatındaki yeri ve önemi, bireyin ahlâkî gelişimi, ailede ve okulda ahlâk eğitimi konularından bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise araştırmamızın metodolojisini ve Din Kültürü Ahlâk Bilgisi Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersi, “ahlâk” öğrenme alanının öğrenci davranışları üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yaptığımız anketimizin verileri değerlendirilmiştir. Verilerin sonucunda hipotezlerimizin ne ölçüde doğrulandığı ile ilgili açıklamalarda bulunulmuş, gerekli önerilere yer verilmiştir. ABSTRACT “EVALUATION OF THE EFFECT OF FIELD OF MORAL LEARNING ON THE STUDENTS’ BEHAVIOURS IN THE RELIGIOUS CULTURE AND MORAL KNOWLEDGE LESSONS (6th, 7th,8th GRADES) AT PRIMARY SCHOOLS” It is desired to enable a positive changing in the behaviors of an individual through. It is believed that religion, morality, national and spiritual values accepted in the community have an enforcement influence on the individual's behavior. While the concepts of good and bad take its source from religion, morality, social values, education is required in transferring them to people. Religious Culture and Moral Knowledge Lesson in schools has in important role in transferring religion, morality, culture, social and universal values to the younger generations. In this study, the research was made with the 8th grade students in the district of Kadikoy in order to question the "morality" of moral principles in teaching students with learning area and how much impact on behavior has been created with the help of information gained in the field of the the Religious Culture and Moral Knowledge was interrogated. In the first part of our study, ethics, values, concepts of conscience, morality size, subject, place and importance in the life of society, the individual's moral development, moral education in the family and school are discussed. In the second part, the data of our questionnaire conducted in order to examine the methodology of our research and the impact of the learning field of "morals" at Religious Culture and Moral Knowledge Lessons on learning behaviors of students are evaluated. Some information was given about our hypothesis that how much they got true as the result of the data and some suggestions were presented as well.