Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE ÖKSÜZ
Danışman: Ali Balcı
Özet:
Bu çalışma, coğrafya eğitiminin önemini coğrafi faktörlerin muharebe meydanındaki rolü
üzerinden açığa çıkarmayı ve muharebe sahalarını ders materyali olarak sunmayı
amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Sakarya Meydan Muharebesi nitel araştırma
yöntemleri kullanarak incelenmiştir. Doküman taraması ve arazi incelemesi ile toplanan
veriler betimsel ve içerik analizi yöntemleri ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları bulgular
bölümünde temalara ayrılarak sunulmuştur. Elde edilen veriler neticesinde Sakarya Meydan
Muharebesi'nde coğrafi faktörlerin kuvvet çarpanı olmaktan öteye geçtiği sonucuna
ulaşılmıştır. Muharebe sahasındaki coğrafi faktörlerin kullanımı için öncelikle bu faktörlerin
bilinmesi gerekmektedir. Bölgeye özel olarak hazırlanan haritalar bu konuda oldukça önemli
bir destek oluşturmuştur. Sahadaki coğrafi faktörlerin bilgisine sahip olan ve bu faktörleri
ordusundaki kuvvetleri yönettiği gibi yönlendirebilen komutan zafere ulaşmıştır. Türk İstiklal
Harbi sonuçları itibari ile sadece savaşan tarafların milletlerini etkilememiştir. Esaret altında
bulunan diğer milletlere de örnek oluşturmuştur. Bu nedenle Sakarya Zaferi, Dünya tarihi için
de bir mihenk taşıdır. Önemi bu kadar büyük olan Sakarya Meydan Muharebesi'nin zafere
dönüşmesinde coğrafyanın rolü ise apaçık ortadadır. Coğrafya bir milletin hatta birçok
milletin kaderinin değişmesinde bu kadar etkili olmasına rağmen günümüzde coğrafya
eğitimine yeterince değer verilmemektedir. Coğrafi bilgi ve becerilerin kalıcı hale gelmesi
için coğrafya dersi çerçevesinde daha çok arazi incelemesi gerçekleştirilmelidir. Ancak
halihazırda uygulanan öğretim programı bunun için uygun değildir. Bu amaca ulaşacak
şekilde öğretim programında gerekli değişiklikler yapılmalıdır.