Beden eğitimi öğretmenlerinin çokkültürlü kişilik özelliklerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutum ve yeterlik algıları ile ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEREN EBRU ÖZDEMİR

Danışman: FEVZİYE HÜLYA AŞÇI

Özet:

Bu araştırmanın amacı; beden eğitimi öğretmenlerinin çokkültürlü kişiliklerinin, çokkültürlü yeterlik algılarının ve tutumlarının mesleki kıdem ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi ve beden eğitimi öğretmenlerinin çokkültürlü kişiliklerinin, çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile yeterlik algılarının yordayıcısı olup olmadığının belirlenmesidir. Çalışmanın örneklemini İstanbul ilinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinden olasılıksız örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi ile seçilmiş 96 kadın (Xyaş= 34.06 ± 6.40); 106 erkek (Xyaş= 36.16 ± 6.20) toplam 202 (Xyaş= 35.16 ± 6.36) beden eğitimi öğretmeni oluşturmuştur. Katılımcılara Çokkültürlü Kişilik Ölçeği, Öğretmenlerin Çokkültürlü Tutum Ölçeği, Çokkültürlü Yeterlik Algıları Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Katılımcıların mesleki kıdem ve cinsiyet değişkenlerine göre çokkültürlü kişilikleri, yeterlik algıları ve çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarında fark olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin çokkültürlü kişiliklerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutum ve yeterlik algılarının yordayıcısı olup olmadığının belirlenmesi için ise hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerde beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre çokkültürlü yeterlik algılarında anlamlı bir fark bulunamamıştır (p > 0.05). Öte yandan çokkültürlü kişiliğin duygusal denge alt boyutunda ve çokkültürlü eğitime yönelik tutumda kadın ve erkek beden eğitimi öğretmenleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p < 0.05). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki kıdemlerine göre çokkültürlü kişilik özellikleri, yeterlik algıları ve çokkültürlü eğitime yönelik tutumları arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır (p > 0.05) Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonuçları çokkültürlü kişilik özelliklerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarda belirleyici olmadığını gösterirken, çokkültürlü kişilik özelliklerinin kültürel empati alt boyutunun, çokkültürlü yeterlik algılarının bilgi, beceri, farkındalık alt boyutlarında belirleyici olduğu bulunmuştur. Ayrıca çokkültürlü kişilik özelliklerinin duygusal denge alt boyutu çokkültürlü yeterlik algısının farkındalık alt boyutunun belirleyicisidir. Araştırma sonucunda, erkek beden eğitimi öğretmenlerinin farklı bir kültürle ilgili stres yaratan bir durum veya sorunla karşılaştıklarında duygusal açıdan daha dengeli ve tutarlı hareket ederek, duygusal dinginliklerini koruyup farklılıklardan kaynaklanan çatışmaları kadın beden eğitimi öğretmenlerinden daha rahat çözebileceklerini ve erkek beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim-öğretim ortamında özellikle sınıf içerisinde çokkültürlülüğün bilincinde olarak eğitimi farklı kültürlerden gelen öğrenciler için daha faydalı olacak şekilde yeniden düzenleme ve duruma uygun hale getirmede kadın öğretmenlerden daha aktif ve iyi durumda oldukları söylenebilir. Ayrıca çokkültürlü kişilik özelliklerinin beden eğitimi öğretmenlerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarını yordamada bir katkısının olmadığı, ancak çokkültürlü yeterlik algılarını yordadığı ulaşılan sonuçlar arasındadır. ABSTRACT The aim of this study was to examine the differences in multicultural personality traits, perceived multicultural competence and attitudes toward multicultural education of physical education teachers with regard to sex and years of experience. The study was also aimed to determine the role of multicultural personality traits in determining the perceived multicultural competence and attitudes toward multicultural education of physical education teachers. The sample of this study consists of 96 females (Mage= 34.06 ± 6.40) and 106 males (Mage= 36.16 ± 6.20), totally 202 (Mage= 35.16 ± 6.36) physical education teachers in Istanbul who were selected by using convenient sampling. The Multicultural Personality Questionnaire, Teacher Multicultural Attitude Survey, Perceptions of Multicultural Competence Scale and Personal Information Form were administered to all participants. The differences in participants’ multicultural personality traits, perceived competence and attitudes toward multicultural education regarding to their year of experiences and sex, independent t - test was used. In order to determine the role of multicultural personality trait in determining the perceived multicultural competence and attitudes toward multicultural education of physical education teacher’s hierarchical multiple regression analysis was conducted Results indicated no significant differences in perceived multicultural competence with regard to sex (p > 0.05). On the other hand, there was a significant difference in the emotional stability subscale of multicultural personality and attitudes toward multicultural education between male and female physical teachers (p < 0.05). There was no significant difference in the multicultural personality traits, perceived multicultural competencies and attitudes toward multicultural education regarding to year of experiences (p > 0.05). Hierarchical regression results revealed that the multicultural personality traits were not significant predictor of attitudes of physical education teachers toward multicultural education. On the other hand, Cultural empathy personality trait was significant predictor of awareness, skill, and knowledge subscales of multicultural competency. The emotional stability personality trait was also significant predictor of awareness subscale of competency. As a result, when male physical education teachers face a problem or a situation caused by cultural differences, they act sensually steadier and they keep their emotional calmness. It can be said that male physical education teachers can resolve conflicts generating from differences more easily than female physical education teachers and also they can be better and more active at reorganizing the education environment and making it more efficient specially as being aware of multicultural in the classroom for the student coming from different cultures than female physical education teachers. Furthermore, multicultural personality traits do not play role in determining of the attitudes of physical education teachers toward multicultural education, but personality traits are important in determining the teacher competency.