İlköğretim birinci kademe yönetici, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmenin rehberlik görevleri ile ilgili bilgi düzeyi ve okul rehberlik hizmetleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERGÜL KILIÇ

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Rehberlik sistemli ve profesyonel olarak yürütülen bir yardımdır. Rehberlik çalışmalarının yürütülmesi ve uygulanması bir takım çalışması gerektirir. Bu takım çalışmasında yöneticilerin, rehber öğretmenlerin ve sınıf öğretmenlerinin yönetmeliklerle belirlenmiş görevleri vardır. Okullardaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin sağlıklı yürütülmesi için yöneticilerin, sınıf öğretmenlerinin ve rehber öğretmenlerin rehberlik hizmetleri ile ilgili görevlerinin bilincinde olmaları ve rehberlik çalışmaları hakkında olumlu bir tutuma sahip olmaları gereklidir. Bu araştırmanın amacı ilköğretim okulu yöneticilerinin, rehber öğretmenlerinin ve sınıf öğretmenlerinin kendilerinin ve birbirlerinin rehberlik görevleriyle ilgili bilgi düzeylerini ve okul rehberlik çalışmaları hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini tesadüfî küme örnekleme yöntemiyle seçilen 46 devlet ve 11 özel ilköğretim okulunda görev yapan 72 yönetici, 59 rehber öğretmen ve 317 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Rehberlik Görev Bilgileri Ölçeği, Kişisel Bilgi Formu ve öğretmen ile yöneticilerin görüşlerini belirlemek amacıyla Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yöneticilerin kendi rehberlik görevleri ile ilgili bilgilerinin orta düzeyde, rehber öğretmenlerin kendi rehberlik görevleri ile ilgili bilgilerinin orta düzeyin üstünde, sınıf öğretmenlerinin kendi rehberlik görevleri ile ilgili bilgilerinin orta düzeyin altında olduğu bulunmuştur. Yöneticilerin, rehber öğretmenlerin ve sınıf öğretmenlerinin rehberlik görevlerine ilişkin bilgilerinin özel okulda çalışanlar, 26-29 yaş grubunda olanlar ve lisans mezunu olanlar lehine istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğu saptanmıştır. Yöneticilerin kendi rehberlik görev bilgileri ile sınıf öğretmeni ve rehber öğretmen rehberlik görev bilgileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin kendi rehberlik görev bilgileri ile yönetici rehberlik görev bilgileri ve rehber öğretmen rehberlik görev bilgileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Rehber öğretmenlerin kendi rehberlik görev bilgileri ve sınıf öğretmeni rehberlik görev bilgileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan görüşmelerde yöneticilerin, rehber öğretmenlerin ve sınıf öğretmenlerinin tamamı rehberlik hizmetlerine ihtiyaç olduğunu gerekçeleri ile açıklamışlardır. Araştırmanın bulgularına göre okullarda rehberlik hizmetlerinin genel olarak sağlıklı yürütüldüğü söylenebilir. Yöneticilerin ve sınıf öğretmenlerinin sınıf rehberlik programını yeterli ve uygun buldukları sonucuna ulaşılırken, rehber öğretmenlerin yeterli ve uygun bulmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: İlköğretim birinci kademe yöneticisi, sınıf öğretmeni, okul rehber öğretmeni, rehberlik görevleri, rehberlik görüşleri. ABSTRACT Guidance is an assistance which is performed as systematical and professional. Performing and applying of the guidance studies requires a team study. The managers, the guidance teachers and the class teachers at this team have duties determined by the regulations. The managers, the class teachers and the guidance teachers must be conscious of their duties about the guidance services and they must have positive attitude about guidance studies for healthy performing of the guidance and the psychological counseling services at the schools. The aim of this study is investigating of the knowledge level of the primary school managers, guidance teachers and class teachers about their own and each others guidance duties and their views about the school guidance studies. The sample of the investigation is composed by 72 managers, 59 guidance teachers and 317 class teachers which have been selected by accidental set sampling method from 46 state primary schools and 11 special primary schools. The Guidance Duty Knowledge Scale, Personal Knowledge Form which has been developed by the investigator has been used to get data at the investigation and also the Structured Interview Form has been used for determining the views of the teachers and the managers for the same aim. The arithmetic average, the standard deviation, the frequency and surface calculating, t-test and variance analysis methods have been used for the statistical analysis of the data obtained from the investigation. As a result of the investigation it has been found that the knowledge of the managers about their own guidance duties was at medium level, the knowledge of the guidance teachers about their own guidance duties was over medium level and the knowledge of the class teachers about their own guidance duties was below medium level. It has been determined that there was statistically significant difference in favor of the knowledge about the guidance duties of the managers, the guidance teachers and the class teachers at the special schools which were in the group of 26-29 years old and had bachelor's degree. A positive significant relation has been found between the own guidance duty knowledge of the managers and the guidance duty knowledge of the class teachers and the guidance teachers. A positive significant relation has been found between the own guidance duty knowledge of the class teachers and the guidance duty knowledge of the managers and the guidance teachers. A positive significant relation has been found between the own guidance duty knowledge of the guidance teachers and the guidance duty knowledge of the class teachers. All of the managers, the guidance teachers and the class teachers have explained the necessity of the guidance services with their reasons at the interviews. By the findings of the investigation it can be said that the guidance services at the schools were performed healthy. As a result it has been found that the managers and the class teacher found the guidance program enough and suitable and the guidance teachers didn’t find the guidance program enough and suitable. Key Words: Primary school first level manager, class teacher, school guidance teacher, guidance duties, guidance views