Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Erkan İnan
Danışman: AHMET ŞİRİN
Özet:Araştırmada, bir mesleğe yönelik program uygulamayan liselerde eğitim gören gençlerin, mesleki tercihlerinin, ilgileri doğrultusunda yapılmasının önemli olduğu düşüncesinden yola çıkılarak, lise son sınıf öğrencilerinin mesleki ilgi alanları ile üniversite Öğrenci Seçme Sınavı puanları, lise alanlarıyla, anne çalışma durumları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Örneklem grubu, 236’sı kız ve 229’u erkek olmak üzere toplam 465 Lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma İstanbul ili, Anadolu yakasındaki bazı, genel, süper ve anadolu liselerinin Sosyal Bilimler, Fen ve Türkçe-matematik alanlarında öğrenim gören öğrenciler ile sınırlandırılmıştır. Uygulama yapılan okulların lise son sınıflarında yabancı dil alanı olmadığı için karşılaştırmaya alınamamıştır. Öğrencilerin mesleki ilgi alanlarını belirlemek için, Prof. Dr. Hasan TAN’ın geliştirdiği "Gazete Haberleri Testi" ve öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek için de araştırmacı tarafından geliştirilen ''Kişisel Bilgi ve Mesleki Tercih Anketi Formu" kullanılmıştır. Öğrencilerin 2005 Öğrenci Seçme Sınavı puanları ise ÖSYM web sitesinden, TC kimlik numaraları girilerek alınmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel analizleri "SPSS 11.5" paket programı kullanılarak, araştırmacı tarafından bilgisayar ortamında yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizleri sonucunda elde edilen bulgular her ilgi alanı için ayrı ayrı tablolar halinde verilmiştir. Öğrencilerin en çok, Fen mesleki ilgi alanına yöneldikleri, bunu sırasıyla Tıp, Eğitim Öğretim, Hukuk Politika alanının takip ettiği, en düşük ilginin Tarım alanına yönelik olduğu ortaya çıkmıştır. Cinsiyete bağlı olarak mesleki ilgi alanlarının farklılaştığı bulunmuştur. ÖSS puanlarının, mesleki ilgi alanlarının istenmesi veya istenmemesi yönünden farklılaşabildiği bulunmuştur. ÖSS puanlarıyla, bazı mesleki ilgi alanı puanları arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Anne çalışma durumunun, sadece Sanat alanında mesleki ilgiyi arttırdığı bulunmuştur.