İlköğretim öğrencileri ve velilerinin bakış açısıyla ideal din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni profili: İstanbul örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mukadder Bulut

Danışman: ALİ KÖSE

Özet:

Eğitimde iki temel unsur vardır. Bunlardan biri öğrenen, diğeri ise öğretendir. Öğrenenin, öğrenmesi için öğretilecek olanı ve nasıl öğretilmesi gerektiğini bilen kişiye yani öğretmene ihtiyacı vardır. Bu yüzden, eğitim ve öğretimde amaçlara ulaşmak ve kaliteli bir eğitim için en etkin unsur öğretmendir. Bu araştırmada ideal DKAB öğretmeni, Öğrenci ve Öğrenci Velilerinin beklentileri –beş yüz öğrenci ve beş yüz veliye(Toplam 1000 anket formu), beş bölümden oluşan elli soruluk bir anket uygulaması -çerçevesinde belirlenmeye ve değerlendirilmeye çalışıldı. Araştırmanın giriş bölümünde, araştırmanın konusu, problem ve alt problemleri, amaç ve önemi, hipotezler ve varsayımlar ile tanımlara yer verildi. İkinci bölümde de eğitim, öğretmen ve DKAB öğretmeni üzerine teorik bir alt yapı oluşturuldu. Üçüncü bölümde araştırmada kullanılan yöntem ve teknikler hakkında bilgi verildi. Dördüncü bölümde ise, ideal DKAB öğretmenlerinin yeterlikleri, İstanbul’un farklı dokuz ilçesinde(Maltepe, Pendik, Gaziosmanpaşa, Fatih, Kağıthane, Eyüp, Bayrampaşa, Sarıyer, Sultanbeyli) bulunan 10 İlköğretim Okulunun 8.Sınıf öğrencileri ve velilerinin anket sorularına verdikleri cevaplardan elde edilen veriler SPSS Programına girildi ve bulgular çerçevesinde ideal DKAB öğretmenlerinin yeterlikleri değerlendirildi. Anahtar Kelimeler: Öğretmen, DKAB öğretmeni, din eğitimi, öğretmen yeterlikleri, ideal öğretmen, özel alan bilgisi, genel kültür, sosyal ve pedagojik formasyon, kişilik-karakter özellikleri. ABSTRACT In education, there are two main components. One of them is learner, and the other one is teacher. To learn, learner needs a theacher who knows what to teach and how to teach. For hat reason, in education –instruction, the most effective component is teacher for good quality education and reaching the aim. In this research the ideal Religious Culture and Moral Knowledge Teacher has been tried to determine and evaluate according to –the application of a questionnaire which consists of fifty questions in five part which have been asked to fivehundereds students and fivehundereds parents (totally 100 questionnaire form) students’ and their parents’ expectations. In research’s introduction part, research’s topic, problem, importance and aim, hypothesises and definitions have been mentioned. In second part therotical infrastructure has been formed about education, teacher and Religious Culture and Moral Knowledge Teacher. In third part, the knowledge has been given about the method and technics used in research. In fourth part, the efficiencies of ideal RCMK teachers have been evaluated according to information taken from the questionnaire’s answers of 10 students of primary school’s eighth class and their parents in Istanbul’s nine different districts (Maltepe, Pendik, Gaziosmanpaşa, Fatih, Kağıthane, Eyüp, Bayrampaşa, Sarıyer, Sultanbeyli). Key Words: Teacher, RCMK teacher, religion education, efficiencies of teachers, ideal teacher, special field knowledge, general knowledge, social and pedagogic formation, personality character charecteristics.