Psikolojik danışma etkileşiminde maneviyata bakış: Nitel bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP TAKMAZ

Danışman: HALİL EKŞİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı psikolojik danışmanların danışmanlık sürecine maneviyatın dahil olmasıyla ilgili görüş ve yaklaşımlarının incelenmesidir. Bu genel amaç çerçevesinde psikolojik danışmanların maneviyat içeren danışma süreci ile ilgili görüşleri, maneviyat ile ilgili yöntem ve teknikleri, maneviyatın sürece dahil olmasıyla ilgili duygu ve düşünceleri ve maneviyat açısından danışmanlık eğitim programlarına yönelik görüşleri araştırılmışıtr. Araştırmada İstanbul’da psikolojik danışmalık alanında hizmet veren 8 psikolojik danışman ile yapılan görüşmelerden alınan verileri incelemek için fenomenolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Bu araştırmada psikolojik danışmanların psikolojik danışma ve maneviyat ile ilgili görüşlerini ortaya koymak adına araştırmacı tarafından hazırlanmış sorularla yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Veriler nitel araştırma veri analizlerinden biri olan içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Bu analiz tekniği ile çeşitli temalar ve bu temaların altında alt temalar, kategoriler ve kodlar elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre psikolojik danışmanlar danışmanlık sürecinde maneviyata önem vermektedirler ve sürece maneviyatın dahil olmasına yönelik birtakım nedenler belirtmişlerdir. Psikolojik danışmanlar maneviyat ile ilgili doğrudan veya dolaylı çeşitli teknikler kullanmaktadırlar ve bu konularla ilgili özel amaçlar açıklamışlardır. Araştırma bulguları maneviyatla çalışmak konusunda becerileri geliştirmenin kompleks ve dinamik yapıda olduğunu göstermektedir. Bu süreç psikolojik danışmanların kişisel farkındalıklarını ve danışmanlık becerilerini geliştirmek için eğitim programlarına bağlıdır. Eğitim, uygulama ve gelecek araştırmalara yönelik çıkarımlar tartışılmıştır. ABSTRACT The aim of this research was to explore reactions, behaviors and approaches of psychological counselors in response to the discussion of spirituality in counseling process. Also, with this general aim, psychological counselors’ views on counseling process involved spirituality, assessing practices of working with spiritualty in counseling, counselor’s feelings and thoughts when involving spiritualty in counseling with client and training of spirituality and counseling were researched. A phenomenological approach investigation was used to examine data from interviews with completed by 8 psychological counselors who work in counseling term in Istanbul. A semi-structured interview form prepared by researcher was used for getting psychological counselors’ views concerning spirituality in counseling process. Content analysis technique was used for analysis. Moreover, themes and codes were obtained with this technique. Totaly, 9 themes obtained after coding data. These themes seperated to subthemes and categorizes. Afterwards, codes were gathered under these subthemes and categorizes. According to findings counselors acknowledged the importance of discussing these topics, and outlined common reasons for engaging in spiritual discussions in treatment. Counselors utilize a variety of techniques, including both direct and more indirect practices, and are able to articulate specific goals for these discussions. Results of this study suggest that developing skills and confidence to work with issues of spitiruality is complex and dynamic. This process entail a commmitment on the part of the counselors-in-training to develop self awareness and counseling skills. Implications for training, practice, and future research are discussed.