Kişlerarası iletişimde duygusal bulaşmanın rolü : öğretmen öğrenci iletişimi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Liman Kaban

Danışman: AYŞE GÜL SONCU

Özet:

KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DUYGUSAL BULAŞMANIN ROLÜ: ÖĞRETMEN ÖĞRENCİ İLETİŞİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Kişilerarası iletişim hayatımızın merkezini oluşturur. Duygusal farkındalık başarılı kişilerarası iletişim kurmada önemli rol oynar. Bu çalışmada duygusal bulaşma kişilerarası iletişim açısından incelenmiştir. Duygusal bulaşma kuramına göre öğrencilerin sözlü ve sözsüz iletişim ipuçları öğretmen tarafından yakalanabilir, aynı durumun tersi öğrenciler tarafından da deneyimlenebilir. Bu araştırmada nitel araştırma tekniklerinden odak grup görüşmesi kullanılmştır ve odak grup görüşmelerinde duygusal bulaşmanın ortaya çıkmasındaki nedensel ipuçları bulunmaya çalışılmıştır. Çalışma Kartal’da bir meslek lisesinde 6 meslek dersi, 6 kültür dersi öğretmeniyle iki farklı odak grup görüşmesi gerçekleştirilerek yürütülmüştür. Bu odak grup görüşmeleri sayesinde öğretmen öğrenci ilişkisinde duygusal bulaşmanın var olup olmadığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, araştırmada bulunanlar göstermiştir ki duygusal bulaşma sınıfta gerçekleşen öğretmen- öğrenci ilişkilerinde ortaya çıkabilir. Çalışma iletişim süreçleri ve çıktıları hakkında önemli tavsiyeler içermektedir. Mikro bir analizi amaçlayan bu çalışma bütün öğretmenlerle ilgili bir genelleme yapmaktan kaçınmaktadır. Öte yandan odak grup görüşmelerinde ifade edilen düşüncelerin bir gerçeğin temsili olduğu görmezden gelinmemelidir. Anahtar Kelimeler: Kişilerarası İletişim, Duygu, Duygusal Bulaşma Kuramı, Niteliksel Araştırma ABSTRACT THE ROLE OF EMOTIONAL CONTAGION IN INTERPERSONAL COMMUNICATION: A RESEARCH ON TEACHER-STUDENT COMMUNICATION Interpersonal communication is central to our everyday lives. Emotional awareness plays an important role in successfull interpersonal communication. In this study, emotional contagion was examined from the perspective of interpersonal communication. Drawing on emotional contagion theory, it was hypothesised that followers’ portrayal of verbal and non-verbal affective cues can be ‘caught on’ by their teacher, and that the teacher will adopt a similar affective state to those expressed by their students. Qualitative research technique was used and in this study, focus group interviews was conducted to establish causal evidence that emotional contagion may occur. Study was conducted at a vocational school in Kartal with 6 vocational teachers and 6 other teachers. Through this qualitative study, we sought to enhance the representativeness of the findings from the focus group interviews and provide evidence of emotional contagion occurring in actual teacher-studetn relationships. Consequently, the findings from this study confirmed that emotional contagion can indeed occur in classes and suggest some important implications for communication processes and outcomes. The present study aim to make a micro analysis and avoids making generalization about all teachers but it must be taken into consideration that the experiences of teachers who are participants of the focus group study is a representation of reality. Key Words: Interpersonal Communication, Emotion, Emotional Contagion, Qualitative Research