Algılanan sosyal kaytarma ve örgütsel desteğin işe adanmışlık üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Metiner

Danışman: GÜL ESER

Özet:

Günümüzde artan rekabet koşullarına karşı şirketler tarafından sosyal kaytarma, örgütsel destek algısı ve işe adanmışlık gibi kavramlara daha fazla önem verilmektedir. Rekabet edebilmek adına insan faktörünün üzerinde duran şirketler çalışanlarının işe adanmışlıkları konusunda da yakından ilgilenmektedir. Bu araştırmanın amacı, algılanan sosyal kaytarma ve algılanan örgütsel desteğin çalışanların işe adanmışlık düzeylerine etkisini tespit etmektir. Bu amaçla kolayda örnekleme yöntemiyle, Kocaeli ve İstanbul’da faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli işletmelerde çalışan 319 beyaz yakalı çalışana ulaşılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiki analizlerden (frekans, aritmetik ortalama, standart sapma) ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada sonuç olarak, algılanan sosyal kaytarmanın işe adanmışlık üzerinde açıklayıcı katkıya sahip olmadığı görülmüştür. Algılanan örgütsel destek ise işe adanmışlık üzerinde pozitif yönde açıklayıcı katkı sağlamaktadır. Bu nedenle araştırma hipotezinin kısmen kabul edilmiştir. Bu sonuca ek olarak, sosyal kaytarma davranışında demografik özelliklere göre belirlenen grup büyüklüğüne göre yapılan gruplandırmada (1-6 kişi üye,7-10 kişi üye,10 üzeri üye) küçük gruplar (1-6 üye) açısında sosyal kaytarmanın da işe adanmışlık üzerinde anlamlı bir değişken olarak ortaya çıktığı görülmektedir. -------------------- ABSTRACT Today, companies are given more importance by concepts such as perceived social loafing, perceived organizational support and work engagement to increasing competition conditions. Companies that focus on the human factor in order to compete are also interested in the work engagement of their employees. The goal of the study is to determine the effect of perceived social loafing and perceived organizational support on employees’ work engagement. For this purpose, 319 white-collar employees working in medium and large-scale enterprises operating in Kocaeli and Istanbul were reached by means of easy sampling method. While making the analysis of collected data descritive statisitcs (frequency, aritmetic mean, standart deviatinon) and regression analysis are used. As a result of the research study, it was determined that the perceived social loafing does not have an explanatory contribution to the work engagement. Perceived organizational support has a positive effect on the work engagement. Therefore, the research hypothesis has been partially accepted. In addition to this result, between groups defined by demographic characteristics only in the classification which is made according to group size (1-6 person members, 7-10 people members, more than 10 members) there found meaningfull differentiations between the groups in the social loafing behavior. According to results, social loafing is a significant variable on the work engagement in small groups.