Ortaöğretim okulları müzik derslerinde popüler müziğin kullanılabilirliği ve öğrenciler üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA YÜREKİR

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

ORTAÖĞRETİM OKULLARI MÜZİK DERSLERİNDE POPÜLER MÜZİĞİN KULLANILABİLİRLİĞİ VE ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Bu tez çalışmasında, ortaöğretim okulları müzik derslerinde popüler müziğin kullanılabilirliği ve öğrenciler üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın amacı, müzik derslerinde popüler müzik kullanımının öğrencilerin müzik dersi başarılarına ve ilgilerine olan etkisini ölçmektir. Bu amaçla araştırmada, ön test-son test kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Kadıköy ilçesi Milli Eğitim Bakanlığına bağlı İstanbul Anadolu Lisesi 9/E ve 9/F sınıfındaki 38 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin müzik dersine ve popüler müzik ile işlenen müzik derslerine yönelik bakış açılarının belirlenmesi amacıyla, Müzik Dersi İlgi Testi, bilgi kalıcılığını ölçmek amacıyla Müzik Dersi Bilgi Testi ve öğrencilerin demografik özelliklerini belirleyen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Uygulama sekiz hafta sürmüştür. Deney grubuna verilen eğitimin içeriği, araştırmacı tarafından belirlenmiştir. Deney grubuna uygulanan eğitimde popüler müzik örnekleri kullanılmıştır. Kontrol grubuna ise geleneksel eğitim uygulanmıştır. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen literatür çalışmasında, konu ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklar taranarak, bu konuda yapılan araştırmalar incelenmiştir. Bilgi Testi, İlgi Testi ve Kişisel Bilgi Formu yoluyla elde edilen veriler analiz edilmiş, tablolar halinde düzenlenerek yorumlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda ortaöğretim müzik dersi alan öğrencilerin, derslerde popüler müziğin kullanılmasıyla müzik dersleri ilgilerinde bir değişikliğe rastlanmamışken, başarılarına olumlu yönde katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır Araştırmanın son bölümünde, araştırma sonuçları çerçevesinde konu ile ilgili görüşler ve yapılacak yeni çalışmalar için öneriler sunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Popüler Müzik. ABSTRACT AVAILABILITY OF POPULAR MUSIC AND ITS EFFECT ON STUDENTS IN MUSIC LESSONS OF HIGH SCHOOLS In this study, availability of popular music and its effects on students' were investigated in music lessons of high schools. The purpose of research, measure the students' impact and interest of the music course with popular music in music lessons. To this end, in this research, experimental design with pre-test and post-test control group was used. The sample of research,   Istanbul Anadolu High School 9 / E and 9 / F class consists of 38 students which affiliated Ministry of Education in Istanbul province, Kadıköy district In this research, Music Course Interest Test for determine to students' outlook for their perspective on music lessons and music lessons which processed with popular music, Music Course Knowledge Test for measure retention of knowledge and Personal Information Test for measure students' demographic was used. Sample of research took 8 weeks.   The content of the training the experimental group, music lessons were studied by researcher determined and songs were choosen from popular musics. In the control group, traditional education has been maintained.   Which took part in the research literature, domestic and foreign sources on the subject and investigations has been examined. Obtained datas by the help of Knowledge Test, Interest Test and Personal Information Test have analyzed and have reviewed arranged in tables. As a result of the analysis, there was no change in interest in music lessons related to the using popular music and has reached the conclusion that success will contribute in a positive way. In the last part of study, within the framework of research results, recommendations are presented to new opinions and studies to be done on the subject. Key Words: Music Education, Popular Music.