Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Cemalettin Baydağ
Özet:
Görme engelli çocukların topluma entegre olabilmeleri, diğer insanlarla ve çocuklarla sağlıklı iletişim kurabilmeleri, iyi eğitim alabilmeleri, kaliteli bir yaşam sürebilmeleri açısından sosyalleşmeleri ve iyi bir motivasyona sahip olmaları önemlidir. Buradan hareketle, “Görme Engelli Bireylerin Sosyalleşme Sürecinde Verilen Müzik Eğitiminin Müzikal Motivasyon, Müziksel İlgi ve Müzik Yaşantılarına Etkisi” ni araştırmak amaçlanmıştır. Deneme modeline uygun olarak düzenlenen araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1. Deney grubunun “Müziksel İlgi Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 2. Kontrol grubunun “Müziksel İlgi Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 3. Deney ve kontrol gruplarının “Müziksel İlgi Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 4. Deney grubunun “Müzikal Motivasyon Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 5. Kontrol grubunun “Müzikal Motivasyon Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 6. Deney ve kontrol gruplarının “Müzikal Motivasyon Ölçeği” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 7. Deney grubunun “Müzik Yaşantısının Şeklini Belirlemeye Yönelik Anket” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 8. Kontrol grubunun “Müzik Yaşantısının Şeklini Belirlemeye Yönelik Anket” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 9. Deney ve kontrol gruplarının “Müzik Yaşantısının Şeklini Belirlemeye Yönelik Anket” ön test – son test puanları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? 10. Müzik eğitiminin görme engelli bireylerin sosyalleşmesine etkisi var mıdır? 11. Müzik eğitimi alan bireylerle almayan bireyler arasında sosyalleşme açısından fark var mıdır? Araştırmanın örneklemini, Türkan Sabancı Görme Engelliler İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 9–10 yaş grubundaki 20 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubu 10 deney ve 10 kontrol olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubundaki 10 öğrenciye 16 hafta boyunca müzik eğitimi programı uygulanmış, kontrol grubuna ise müzik eğitimi ile ilgili herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Kullanılan anket ve ölçekler çalışma öncesinde ve sonrasında deney ve kontrol grubundaki öğrencilere uygulanmıştır. Araştırmada; Asmus (1989)’un geliştirmiş olduğu ve Türkçeye uyarlamasını da G. Otacıoğlu (2009)’nun yaptığı Müzikal Motivasyon Ölçeği, Tunalıoğlu’nun geliştirmiş olduğu Müziksel İlgi Ölçeği ve Müzik Yaşantısının Şeklini Belirlemeye Yönelik Anket kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin Müziksel İlgi Ölçeği Puanlarının, Müzikal Motivasyon Ölçeği ve alt boyutları puanlarının normal dağılıp dağılmadığını belirlemek amacıyla puanlara ilişkin dağılımın normalliğini test eden Katsayısal Olmayan (Nonparametrik) testlerden Kolmogorov-Simirnov testi uygulanmıştır. Demografik Özellikler için yapılan Müzik Yaşantısının Şeklini Belirlemeye Yönelik Anket’ ten elde edilen veriler ise 14 tablo ve şekille incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, “ Görme Engelli Bireylerin Sosyalleşme Sürecinde Verilen Müzik Eğitiminin Müzikal Motivasyon, Müziksel İlgi ve Müzik Yaşantılarına Etkisi” çalışması sonucunda çocukların Sosyalleşme, Motivasyon, Müziksel ilgi değişikliği dışında, verilen müzik eğitimi programının çocuklarda zihinsel, sosyal, psiko-motor ve dil gelişimlerini destekleyebileceği yönünde bulgulara rastlanmış, verilerin istatistiksel analizi sonucunda deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik, Müzik Eğitimi, Görme Engelli Çocuklar, Görme Engelliler ve Müzik, Müzikal Motivasyon, Müziksel İlgi, Özel Eğitim. ABSTRACT In order to fit in society, to be able to communicate well with other people, to be well educated and to lead a healthy life, it is essential for visually impaired children to socialize and get motivated. Thus the aimed research is based on “The Effects of Musical Training given during the socialization process to Visually Impaired Individuals on their Musical Motivation, Musical Interest and Musical Experience”. In this research, which is arranged according to experimental model, the following questions were to be answered: 1. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group in “Musical Interest Scale”? 2. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the control group in “Musical Interest Scale”? 3. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group and the control group in “Musical Interest Scale”? 4. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group in “Musical Motivation Scale”? 5. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the control group in “Musical Motivation Scale”? 6. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group and the control group in “Musical Motivation Scale”? 7. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group in “The Survey aimed to determine the shape of Musical Experience”? 8. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the control group in “The Survey aimed to determine the shape of Musical Experience”? 9. Is there a significant difference between the pretest and posttest scores of the test group and the control group in “The Survey aimed to determine the shape of Musical Experience”? 10. Does musical training have an effect on the socialization of visually impaired individuals? 11. Is there a difference in the way of socialization between the individuals with musical training and the ones without? The sample of the research involves 20 students between 9-10 years of age from “Türkan Sabancı Görme Engelliler İlköğretim Okulu”. The workgroup was separated into two; 10 as the test group, and 10 as the control group. Musical training program was applied to the test group for 16 weeks, whereas the control group was not provided with any kind of that program. The survey and the scales being used were applied to both groups before and after the research. During the research, the Musical Motivation scale (developed by Asmus in 1989 and adapted to Turkish by G. Otacıoğlu in 2009),Musical Interest scale and The Survey aimed to determine the shape of Musical Experience (both developed by Tunalıoğlu) were used. In order to determine whether Musical Interest scale points, Musical Motivation scale points and other subscale points of the students distributed normally, Kolmogorov – Simirnov test was applied, which examines the normalcy of the distribution of points non parametrically. The data obtained from “The Survey aimed to determine the shape of Musical Experience”, which were applied for the sake of demographical characteristics, were examined on 14 tables and figures. According to the findings of the research, as a result of “ The Effects of Musical Training given during the socialization process to Visually Impaired Individuals on their Musical Motivation, Musical Interest and Musical Experience”, a significant difference arose between the test group and the control group based on the statistical analysis of the data, and apart from the changes in socialization, motivation and musical interest in children, the findings also claim that the musical training program may support children’s mental, social, psychomotor and language development. Keywords: Music, Musical Training, Visually Impaired Children, Visually Impaired Individuals and Music, Musical Motivation, Musical Interest, Special Training.