Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tolga Aksakal
Danışman: EMRE İKİZLER
Özet:FOTOĞRAFTA YABANCILAŞMA OLGUSUNUN MODERN FELSEFİ DİSİPLİNLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ Bu araştırmanın konusu postmodern kuramlarını da içine alacak şekilde terminoloji ve etimoloji bilimlerini kullanarak yabancılaşmanın açıklanmasından sonra, fotoğraf sanatındaki yabancılaşmayı içerik ve yöntem olarak kullanan fotoğrafçılardır. Bununla birlikte sanatsal örneklerle birlikte postmodern kuramları incelendikten sonra çeşitli argümanlarla birlikte fotoğraf sanatındaki yabancılaşma yolları, olgusal ve modelsel olarak sınıflandırılmıştır. Kullanılan kavramlar arasında modern felsefi disiplinler olarak fenomenoloji, ontoloji ve psikanaliz görünüşe çıkacak ve bu disiplinlere göre fotografik konular üzerinde tanımlar yapılmıştır. Fotografik türler olarak bu konular üzerinden belgesel fotoğraf, resimselcilik ve tipolojik fotoğraf örneklerle ifade edilmiştir. Spesifik olarak ifade edilirse, geçmişteki pek çok çağı ayrı ayrı ilgilendiren ancak 19. yüzyılda felsefe ve sosyolojiden tanımlanmış bir kavram olan yabancılaşma, terminolojik ve etimolojik incelemeye tabi tutulmuş ve onun aslında her şeyden önce psikolojik bir eylem olduğu, yani bireyin toplumsal karakterinden önce onun kişisel karakteriyle ilgili olduğu hipotezi ortaya atılmıştır. Bununla birlikte bir varsayım olarak “Geist” düşüncesi ve toplumsal bir yaklaşım olarak yabancılaşmanın sosyolojik boyutta konumlandırılmış olması da konuyu destekler niteliktedir. Aynı mantınla, bu olgu postmodernist süreçte bireyin zorluklarla başa çıkma yöntemi olarak yeniden kendini görünüşe çıkarmış ve biyolojik bir benzetmeyle “deri değiştirmiştir”. Bu noktada anlatıya bir ara verilerek postmodernist fotoğrafın nitelikleriyle ilgili tanıtım yöntemine dayanan ve görsellerle desteklenmiş bir fotoğrafçı seçkisi hazırlanmıştır. ABSTRACT A RESEARCH ON PHOTOGRAPHIC ALIENATION IN THE CONTEXT OF MODERN DISCIPLINES In the subject of this research is to detect photographers who use alienation in content and method after the explanation of alienation concept with the scientific ways of terminology and etymology, including postmodern theories. With describing those, after discovering with examples of theories of postmodernism, it was classified alienation methods as facts and models with artistic examples. What was discussed is phenomenology, ontology and psychoanalysis as modern philosophical disciplines and photographic subjects were explained according to these disciplines. Over these subjects as genres documentary photography, pictorialism and typological photography were expressed with photographic contents. Alienation notion which identified as a concept in philosophy and sociology in 19th century, also had an original relationship between most eras of history was magnified terminological and etymologically as a specific example; and hypothetic conclusion was revealed that alienation is a psychological act of self, right coming before his social character. In addition, “Geist” concept of Hegel and identification of alienation in sociologic level as a social detection hypothetically supported the main subject. Using the same vision, this fact revealed itself again as a fighting with challenges model in postmodern era and it refreshed its nature. In that point, the narrative had a break and photographers who have postmodern style were presented with their specific works.