Türkiye'de 2000 sonrası kamusal alanda sanat stratejileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kıvılcım Harika Seydim

Danışman: ZAFER MİNTAŞ

Özet:

Özet: Tezin genel yapısında, kamusal alanda üretim yapan ve kamusal alanı konu alan Türkiye’li sanatçıların, 2000 sonrası yurtiçinde ve yurtdışında gerçekleştirdikleri güncel sanat üretimleri konu alınmıştır. Sanatçıların kentsel, kültürel, sosyolojik, siyasi ve ideolojik yapılanmalara karşı geliştirdikleri farklı stratejik yaklaşım biçimleri araştırılmıştır. Bu süreçte kamusal alan kavramı hakkındaki sosyolojik ve sanatsal tanımlamalar, farklı kamusallık biçimleriyle birlikte ele alınmıştır. Sanatçıların, Türkiye’de modernleşme sürecinde geliştirdikleri stratejiler ve Avrupa’da 60’lı yıllardan sonra modernden postmoderne geçiş sürecinde kurumsallaşan sanat piyasasına karşı geliştirdikleri kamusal sanat stratejileri araştırılmıştır. Kamusal sanatın, sanatsal ve kültürel etkinliklerle kente yeni bir kimlik kazandırmak, insanları kamusal alan kullanımına teşvik etmek, insan ve çevre arasında etkileşimi olumlu hale getirmek gibi özellikleri vardır. Modern dünyada kentin geçirdiği dönüşümden etkilenerek izole yerlere konumlanan azınlık, göçmen, vb bireylerin farklı kültürel topluluklarla bir araya gelerek bir diyalog oluşturması yeni tip kamusal sanatla mümkün olmaktadır. Katılımcı, sanatçı ve sanat yapıtı arasında gelişen bu diyaloğun kentin gelişimine ve sanatın sürdürülebilirliğine nasıl etki ettiği irdelenmiştir. -------------------- Abstract: The subject matter of this thesis is contemporary art practices by the artists from Turkey who focus on public space and make public art and their artwork which they practiced in Turkey and abroad after 2000. Various strategic approaches which were developed by the artists, counter to the urban, cultural, sociological, political and ideological organizations have been scrutinized. The sociological and artistic definitions related to the concept of public art has been contextualized with different forms of publicity, within this research period. The artists’ strategies which were developed during the Turkish modernization period, and the public art strategies countering to institutionalized art market during the European transition period from modern to postmodern after the 1960s has been enquired. Public art has features such as giving a new identity to the city by the artistic and cultural activities, encouraging people to use public spaces, enhancing the interaction between the human and the environment. In the modern world, new formats of public art make possible the dialogue between the isolated individuals such as minorities, immigrants who were deeply affected by the transformation of the city, and the other cultural communities. The dialogue established among the participant, the artist and the artwork, this dialogues’ impacts on the civic developments, and how did this dialogue influence the sustainability of art in public spaces has been analyzed.