Coğrafya dersinde doğal kaynaklar konusunun işlenmesi sonucu öğrencide meydana gelen değişimler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meryem Akbel

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Bu çalışma coğrafya eğitimi içerisinde yer alan ‘Doğal Kaynaklar ve Ekonomi, Türkiye’de Madenler ve Enerji Kaynakları, Doğal Kaynak Kullanımının Çevresel Etkileri ve Doğal Kaynakların Sürdürülebilir Kullanımı’ konularının coğrafya dersinde okutulması sonucu öğrencilerde bilişsel ve duyuşsal anlamda meydana gelen değişimleri araştırmak üzere yapılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan uygulama 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 11. Sınıf coğrafya ders müfredatında yer alan konuların öğretiminin tamamlanmasının ardından gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemler bir arada kullanılmış ve tarama deseni uygulanmıştır. Yapılan öğretimin ne derecede etkili olduğunu ortaya koymak üzere her bir konu alanıyla ilgili ayrıntılı sorulardan oluşmuştur. Sorular, toplam 30 adet olup Prof.Dr.RamazanÖZEY’in rehberliğinde hazırlanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin alt düzey öğrenme becerilerini genel olarak öğrendiğini, fakat üst düzey öğrenme becerilerinde yetersiz kaldıkları görülmüştür. Özellikle yakın çevredeki doğal kaynak kullanımından kaynaklanan sorunların neler olduğu ve bu sorunlar için ne gibi çözüm önerisi sunulabileceği konusunda öğrencilerin yetersiz kaldığı görülmüştür. Bu durumda yakın çevre örneklerinin arttırılması ve çevre gezilerinin yapılmasının öğretimi olumlu yönde etkileyeceği belirtilmiştir. Doğal kaynakların sürdürülebilirliğinin arttırılması için öğrencilerden gelen talep üzerine okulda geri dönüşüm projesi yapılmış ve önemli ölçüde katılımın olduğu görülmüştür. Coğrafya dersinin öğrencilere okutulmasındaki amaç, insan ve doğa arasındaki ilişkilere coğrafi bakış açısıyla bakabilmeyi öğretmek ve öğrencilere doğa sevgisini aşılayabilmektir. Bu doğrultuda yapılan çalışmada öğrencilerde doğal kaynaklar konusunda hem bilişsel hem de duyuşsal anlamda olumlu gelişmelerin olduğu görülmüştür. -------------------- Thisstudy is done forresearchingcognitiveandaffectivechangeshappening in studentsresult of lecturing “Natural ResourcesandEconomy, MiningandEnergyResources in Turkey, SustainableUse of Natural ResourcesandEmvironmentalImpactsof Natural Resource” in geographyclass. Theapplicationcarriedoutundertheresearch is actualisedafter 2017-2018 academicyearspringtermwhencompleting of educationthetopicsthatare in thesyllabus of 11th gradegeographyclass. Intheresearch, quantitativeandqualitativemethodsareused at thesame time andscanpattern is applied. To put forward how theteaching is effective, everysubjectsrelatedtothearea is comprise of detailedquestions. Thereare 30 questions at total andtheyarepreparedundertheguidance of Prof. Dr. Ramazan Özey. Intheresult of theresearch, it is seenthatstudentslearnedlowlevellearningskills in general but theyareincapable of learninghighlevel of learningskills. Especially, it is seenthattheyareinsufficientforfindingproblemscausedbyusingnaturalresources in thenearareaandforofferingsolutionproposalsfortheseproblems. Inthiscase, it is statedthatenhancingtheexamples of nearareaanddoingexcursionswillhave a positiveeffect on teaching. On requestthatcomesfromstudents, recyclingproject is done in schoolforenhancing ofsustainableuse of naturalresourcesand it is seenthatthere is a considerableextent of participation. Thepurpose of teachinggeographyclasstothestudents is teachinglookingfromgeographicalperspectivetotherelationbetweenhumanandnatureandtoengrain in naturelovetothestudents. Inthestudywhich is doneforthesepurposes, it is seenthatstudentshavedevelopedpositively in cognitiveandaffectivemanneraboutthetopic of naturalresources.