Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Abdullah Doğan Kalkan
Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU
Özet:KISA Bu tezin amacı; öncelikle AB’nin resmi belgelerinden yola çıkarak yabancı dil politikalarını değerlendirerek yürürlükte olan uygulamalarını incelemek, yabancı dil öğretiminde desteklediği çalışmaları ortaya koymaktır. Çalışmanın ikinci amacı, AB üyeliğine aday Türkiye’nin yabancı dil öğretiminde izlemekte olduğu politikalarla, mevcut durumu, yasa ve yönetmelikler çerçevesinde değerlendirmek, ilköğretimde yürürlükteki yabancı dil öğretim programı ve uygulamalarının AB standartlarına uygunluğunu incelemek, MEB’in bu alanda AB’ye uyum sürecinde yaptığı çalışmaları analiz etmektir. Üçüncü amaç ilköğretim okullarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin Avrupa’daki dil öğretimi ve uygulamalarında yer alan İçerik ve Dile Bağlı Öğrenme Yaklaşımı (CLIL) ile Avrupa Konseyi’nin Avrupa Ortak Dil Ölçüt Çerçevesi (CEFR) hakkında bilgi sahibi olup olmadıklarını incelemektir. Çalışma sonucunda; Avrupa Konseyi’nin de üyesi olan AB ülkelerinde günümüzde en sık ve yaygın olarak kullanılmakta olan dil öğretim uygulamasının CLIL olduğu, CLIL’in CEFR’in yol haritasına ve genel ilkelerine bağlı sürdürüldüğü ortaya konmuştur. Türkiye’nin aday ülke olarak AB ortak dil politikası standartlarına - CEFR gibi - belirli ölçüde koşut bir geçiş sağlamakla beraber AB’nin günümüzde uygulamakta olduğu çok dilliliğe (multilingualism) dayalı dil politikasının önemli bir parçası olan Avrupa stili CLIL’in ilköğretim süreçlerine henüz uyarlanmamış olduğu belirlenmiştir; ancak yeni İlköğretim İngilizce Programı ve buna uygun olarak hazırlanan ders kitapları CLIL yaklaşımına uygulamada dil öğretimi açısından kısmen olanak sağlamasına karşın CLIL’le İngilizce dışı derslerde yabancı dilde öğretim yapılması yasal açıdan olanaksızdır. Ayrıca devlet ilköğretim okullarındaki İngilizce öğretmenlerinin CLIL ve CEFR’in içerik, ilke ve uygulamaları hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları; bu eksikliğin giderilmesine yönelik olarak, süreç içinde yurt çapında tüm İngilizce öğretmenlerine yönelik hizmetiçi eğitim faaliyetleri MEB tarafından istenilen ölçüde gerçekleştirilemediği ortaya çıkmıştır. ABSTRACT This study was aimed to evaluate the EU’s foreign language policy and basic foreign language teaching implications in terms of official documents and related references. It was targetted to evaluate Turkey’s present implications due to the laws and regulations applied by the MoNE and the new EFL curriculum in terms of the EU’s standards and implications . Also, it aimed to find out the awareness of EFL teachers about the recent European innovations on foreign language teaching and learning (CLIL and CEFR) in primary education. The published official and study documents put forward that the most frequently used, and recently applied language teaching implementations in EU member states is the CLIL due to the road-map and the general principles of the CEFR. Turkey had a kind of access in the standards of the common language policy of the EU like the CEFR; but has not applied the current and situational implementations of EU’s CLIL - an important part of the EU’s multilingual policy. The new curriculum gives a limited possibility to the EFL teachers for the CLIL. Other school subjects cannot be taught through the medium of a foreign language due to the laws and regulations. The course books are to some extent convenient for the CLIL. EFL teachers serving in public primary schools do not have enough awareness about CLIL and CEFR. Since the MoNE has not given enough in–service training courses to introduce the new innovations in language teaching efficiently and effectively to EFL teachers in the whole country yet.