Ortaokul öğrencilerinin soyut düşünme becerileri, öz yeterlilik algıları ve matematiğe karşı tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNAN KARAŞAN

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

Ortaokul öğrencilerinin soyut düşünme becerileri ile öz yeterlilik algılarının matematiğe karşı tutumları ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan çalışma Bitlis İli Mutki İlçesi ortaokullarında ve yatılı bölge ortaokullarında 2018-2019 eğitim öğretim yılında eğitimlerine devam etmekte olan 198 8.sınıf öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin soyut düşünme becerileri ile öz-yeterlik algılarının matematiğe karşı tutumları ve matematik başarıları ile ilişkilerini araştırmaktır. Araştırmanın amacına uygun olarak oluşturulan beş alt problem özetle; soyut düşünme becerisi, öz-yeterlik algısı ve matematiğe karşı tutumlar arasında anlamlı ilişkilerin olup olmadığı, matematik başarısının bu üç değişkene göre nasıl yordandığı ve bu üç değişkenle birlikte matematik başarısının cinsiyete, okul türüne ve yatılılık durumlarına göre nasıl değiştiği üzerinedir. Öğrencilerin soyut düşünme becerilerinin saptamak için Koğ (2012) tarafından geliştirilen “Matematikte Soyut Düşünme Becerisi Testi” kullanılmıştır. Öğrencilerin öz-yeterlik algıları belirlemek amacıyla Umay (2001) tarafından geliştirilen “Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin tutum puanları belirlemek için Nazlıçiçek ve Erktin (2002) tarafından geliştirilen “Matematik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Matematik başarı puanları Milli Eğitim Bakanlığı E-okul sisteminden öğrencilerin bahar döneminde girdikleri matematik 1.ve 2. sınav puanlarının aritmetik ortalaması alınarak elde edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre öğrencilerin soyut düşünme becerileri ile öz-yeterlik algıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin soyut düşünme becerileri ve matematiğe karşı tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin öz-yeterlik algıları ve matematiğe karşı tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Yapılan regresyon analizinde öğrencilerin soyut düşünme becerileri, öz-yeterlik algıları ve matematiğe karşı tutumları birlikte matematik başarısındaki varyansın %37’sini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin matematik başarısı cinsiyete göre farlılık göstermezken diğer üç değişken cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin matematik başarıları okul türüne göre farklılık göstermezken, diğer üç değişken okul türüne göre farklılık göstermektedir. Matematik başarısında yatılılık durumlarına göre gruplar arasında anlamlı bir farklılık gözlenmezken, diğer üç değişkende anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Genel olarak üzerinde çalışılan soyut düşünme becerisi, öz-yeterlik algısı ve tutum değişkenlerinin birbirleriyle anlamlı ilişki içerisinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Matematik başarısının arttırılmasına yönelik özellikle yatılı bölge ortaokulları için önerilerde bulunulmuş, yatılı bölge ortaokullarda okuyan öğrencilerin soyut düşünme, tutum ve öz-yeterlikteki eksikliklerin giderilmesi için öğrencilerin içinde bulundukları olumsuz durumların giderilmesi ve öğrencilerin kendilerini daha rahat hissedebilecekleri ortamların oluşturulması tavsiye edilmiştir. -------------------- The aim of this study was to investigate the relationship between secondary school students’ abstract thinking skills and perceptions of self-efficacy to attitudes towards mathematics and their achievement in mathematics, in this study there are 198 8th grade students who are continuing their education at Bitlis in Mutki’s elemanatery schools and boarding secondary schools in the 2018-2019 academic year. In this study, the answers to five sub-problems formed in accordance with the aim of the research were sought. In order to determine the abstract thinking skills of the students, was used “Abstract Thinking Skills Test at Mathematics” developed by Koğ (2012). In order to determine the students' perceptions of self-efficacy, was used “Self-Efficacy Perception Scale Against Mathematics”developed by Umay (2001). In order to determine the students' attitudes scores, was used “Attitudes Towards Mathematics Scale” developed by Nazlıçiçek and Erktin (2002). Math achievement scores were obtained by taking the arithmetic average of the mathematics 1st and 2nd exam scores entered by the Ministry of National Education E-school system in the spring semester. According to the results of the study, a significant relationship was found between the students' abstract thinking skills and self-efficacy perceptions. A significant relationship was found between the students' abstract thinking skills and their attitudes towards mathematics. A significant relationship was found between students' self-efficacy and their attitudes towards mathematics. In the regression analysis, it was concluded that students' abstract thinking skills, self-efficacy perceptions and attitudes towards mathematics explained 37% of the variance in mathematics achievement. While students' mathematics achievement did not differ according to gender, the other three variables differed according to gender. While mathematics achievement of students did not differ according to school type, the other three variables differed according to school type. While there was no significant difference between the groups in statuses of boarding success in mathematics achievement, there was a significant difference in the other three variables. In general, it was concluded that the four variables studied had a significant relationship with each other. Suggestions have been made especially for boarding secondary schools in order to increase mathematics achievement. In order to overcome the deficiencies in abstract thinking, attitudes and self-efficacy of the students in the boarding secondary schools, it was recommended to eliminate the negative situations of the students and to create an environment where students can feel more comfortable.