ORFF yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretiminin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bilgehan Eren

Eş Danışman: JALE DENİZ, Jale Deniz

Özet:

ORFF YAKLAŞIMINA GÖRE HAZIRLANAN MÜZİK ETKİNLİKLERİ İÇİNDE İPUCUNUN GİDEREK AZALTILMASI YÖNTEMİ İLE YAPILAN GÖMÜLÜ ÖĞRETİMİN OTİSTİK ÇOCUKLARA KAVRAM ÖĞRETMEDEKİ ETKİLİLİĞİ Bu araştırmada, Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiği araştırılmıştır. Araştırmada, tek denekli araştırma modellerinden deneklerarası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Aynı zamanda araştırmanın genelleme (ortamlar arası, kişiler arası ve araç-gereçler arası) etkisi öntest-sontest şeklinde incelenmiş, öğrenmenin kalıcılığı ise, uygulama sona erdikten sonraki 1., 2. ve 4. haftalarda uygulanan izleme oturumları ile kontrol edilmiştir. Araştırma, İstanbul'da Özel Nova Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde Yaygın Gelişimsel Bozukluklar başlığı altında yer alan otizm tanısı konulmuş ve adı geçen kurumda bireysel eğitime devam eden, 4,5 ve 5,5 yaşlarında iki erkek ve 3 yaşında bir kız çocuğu ile yürütülmüştür. Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkililiğini değerlendirmek üzere toplu yoklama, günlük yoklama, uygulama (öğretim), izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Oturumların tümü birebir öğretim şeklinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verisi toplanmıştır. İpucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin etkisini belirlemek üzere grafiksel analiz yapılmıştır. Araştırma bulguları, Orff yaklaşımına göre hazırlanan müzik etkinlikleri içinde ipucunun giderek azaltılması yöntemi ile yapılan gömülü öğretimin otistik çocuklara kavram öğretmedeki etkisinin olumlu yönde olduğunu göstermektedir. Öğretimin uygulamalarının sona ermesinden sonraki 1., 2., ve 4., haftalarda yapılan izleme oturumları ile de kalıcılığın korunduğu ve öğrenilen kavramın farklı ortama, farklı kişilere ve farklı araç-gereçlere genellenmesinde etkili olduğunu göstermektedir. Araştırmada ayrıca araştırmanın amaçlarının, bu amaçları karşılamak üzere kullanılan öğretim uygulamalarının ve elde edilen bulguların önemini belirleyebilmek üzere çalışmanın sosyal geçerlik boyutu da incelenmiştir. ABSTRACT THE EFFECT OF EMBEDDED TEACHING THROUGH THE MOST-TO-LEAST PROMPTING PROCEDURE IN CONCEPT TEACHING TO THE AUTISTIC CHILDREN IN ORFF-BASED MUSIC ACTIVITIES The purpose of this research is to demonstrate the effect of embedded teaching through the most-to-least prompting procedure in concept teaching to the austistic children in Orff-based music activities. In this research, of the single subject designs, multiple probe design has been used. The generalization effect of the research has been applied in the form of first test and last test, discussing the organization about interpersonal generalization in different environment. The permanence of learning has been checked by means of the observation sessions applied one, two and four weeks later after the practice was completed. The research has been conducted with 4,5 year-old and 5,5 year-old two autistic boys and a 3 year-old autistic girl, attending individual education in Nova Special Training and Rehabilitation Center in Istanbul. In research process, to show the effect of teaching method of research, group examination, daily examination, teaching, observing and generalizing sessions have been organized. All of the sessions have been done by one-to-one teaching method. The data of reliability among the observers and of application reliability have been collected and graphic analysis has been applied to assess the effect of most-to-least prompting with embedding teaching method. According to research results, it is clear that the embedding teaching through the most-to-least prompting in Orff-based music activities is effective to teach concept to the autistic children. It has been understood that the permanence has been kept by means of observation sessions applied one, two and four weeks later after the education was completed. It is also clear that the concept which has been tought is effective in the generalization of different environment, different people and different materials. Additionally, social validity is verified in research to determine the importance of purposes of research, teaching methods to reach these purposes and research results.