Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hakan Hücum
Danışman: BETÜL OKUYAN
Özet:Kronik Hastalığı Olanların Hasta Odaklı Eczacılık Hizmetleri İle İlgili Memnuniyetlerinin Değerlendirilmesi Hakan Hücum; Danışman: Yrd. Doç. Dr. Betül Okuyan, Klinik Eczacılık Anabilim Dalı. Amaç: Bu çalışmada, kronik hastalığı bulunan hastaların memnuniyetlerini ölçmek ve Türkiye’de eczacılık hizmetlerini değerlendirmek için hasta memnuniyet anketinin Türkçe validasyon çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Gereç ve yöntem: Bu çalışma, Eylül - Kasım 2015 tarihleri arasında en az 6 aydır kronik hastalık tedavisi alan hastalar ile serbest eczanede gerçekleştirilmiştir. Hastaların bakımını değerlendirmek için ‘Kronik Hastalık Bakımını Değerlendirme Ölçeği’ (PACIC), hastaların eczanelerden aldıkları hizmeti değerlendirmek için ise ‘Eczacı Hizmetleri Hasta Memnuniyeti Anketi 2.0’ (PSPSQ 2.0) ölçekleri kullanılmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan 154 hastanın (91 erkek, 63 kadın) yaş ortalaması 58.6±13.8 olarak hesaplanmıştır. Bu çalışmada PACIC ölçeğinin ortalama puan değeri 2.86±0.95 olarak, Cronbach α değeri 0.953 olarak saptanmıştır. PSPSQ 2.0 ölçeğinin ortalama puan değeri 3.29±0.47 olarak, Cronbach α değeri ise 0.944 olarak belirlenmiştir. Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda kronik hastalığı olanların serbest eczanede hasta odaklı eczacılık hizmetleri ile ilgili memnuniyetlerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca Türkçe’ye uyarlanan PSPSQ 2.0 ölçeğinin, memnuniyet değerlendirmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: kronik hastalık, hasta memnuniyeti, hasta odaklı eczane hizmetleri, Türkçe validasyon SUMMARY Evaluation of Satisfaction Related Patient Oriented Pharmacy Services in Patients with Chronic Disease Hakan Hucum; Supervisor: Assist. Prof. Dr. Betul Okuyan, Clinical Pharmacy Department Objective: The aim of the study is to evaluate satisfaction related patient oriented pharmacy services in patients with chronic disease and validate Turkish form of patient satiscfaction questionnaire to assess pharmacy services in Turkey. Methods: Our study was conducted at the community pharmacies on patients with chronic disease at least 6 months along between September 2015 and November 2015. Patient Assessment of Chronic Illness Care (PACIC) was applied to assess care of patients and The Patient Satisfaction with Pharmacist Services Questionnaire (PSPSQ 2.0) was measured to assess satisfaction related patient oriented pharmacy services at community pharmacy setting. Results: The mean age of 154 patients (91 male, 63 female) was 58.6±13.8. The mean score of PACIC was 2.86±0.95 and the Cronbach's alpha was 0.953. The mean score of PSPSQ 2.0 was 3.29±0.47 and the Cronbach's alpha was 0.944. Conclusion: In the present study, it was determined that patients has higher satisfaction regarding patient oriented pharmacy services in patients with chronic disease at the community pharmacy setting. Besides, Turkish form of PSPSQ 2.0 had been determined reliable and validated scale to assess patients’ satisfaction regarding patient oriented pharmacy services. Key Words: chronic disease, patient satisfaction, patient oriented pharmacy services, Turkish validation.