Primipar Annelerin Emzirme Motivasyonları ve Etkileyen Faktörler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İMRAN AKÇAY

Danışman: Meltem Demirgöz Bal

Özet:

Amaç: Bu çalışma Primipar Emzirme Motivasyon Ölçeği’nin primipar anneler için Türkçe’ye uyarlaması yapılarak, emzirme motivasyonlarını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılan metodolojik ve tanımyacı tipte bir çalışmadır. Gereç ve Yöntem: Araştırma Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kadın Doğum Jinekoloji Polikliniği’ne Aralık 2017- Aralık 2018 tarihleri arasında başvuran kadınlarla yapılmış metodolojik ve tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Örneklem büyüklüğü evreni belli olan örneklem seçimi formülü ile hesaplanarak 400 kadın çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında literatür doğrultusunda araştırmacı tarafından hazırlanan Tanıtıcı Bilgi Formu ile Primipar Emzirme Motivasyon Ölçeği kullanıldı. Bulgular: Emzirme motivasyon ölçeği alt boyutlarından emzirmeye verilen değer alt boyutu puan ortalamaları, üniversite mezunu olan annelerde daha yüksek (78,74±11,96)’ti (p<0.05). Emzirme motivasyon ölçeği alt boyutlarından ebe desteği alt boyutu puan ortalamaları, emzirmede eşinden, akrabalarından destek alan annelerde (18,82±7,59) istatistiksel anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Emzirme motivasyon ölçeği alt boyutlarından özetkililik alt boyutu puan ortalamaları aile içinde fiziksel şiddete uğradığını belirten annelerde (35,00±9,01), kendini mutsuz depresif ve kaygılı hisseden annelerde (39,89±7,19) istatistiksel anlamlı olarak daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.05). Emzirme motivasyon ölçeği alt boyutlarından ebe desteği alt boyutu puan ortalamaları aile içinde fiziksel şiddete uğradığını belirten annelerde (14,08±6,47), kendini mutsuz depresif ve kaygılı hisseden annelerde (16,60±7,54) istatistiksel anlamlı olarak daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.05). Emzirme motivasyon ölçeği alt boyutlarından ebe desteği alt boyutu puan ortalamaları emzirmeye ilişkin bilgi alan annelerde (19,73±7,23), emzirmede eşinden, akrabalarından destek alan annelerde (18,82±7,59) istatistiksel anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuçlar: Emzirme Motivasyon Ölçeği’nin Türkçe versiyonunun annelerin emzirme motivasyonunu belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir. Primipar annelerde; öğrenim düzeyi, emzirme desteği alma durumu, depresyon riski ve kaygı durumu, aile içi şiddete maruz kalma, emzirmede ebe desteği ve özetkililik algısı ile emzirme motivasyonu ilişkili bulunmuştur. -------------------- Objective: This study is a methodological and descriptive study conducted to determine the factors affecting the motivation of breastfeeding by adapting the Primipar Breastfeeding Motivation Scale to Turkish for primiparous mothers. Materials and Methods: This is a methodological and descriptive study carried out with the women admitted to Ümraniye Training and Research Hospital Obstetrics and Gynecology Clinic between December 2017 - December 2018. 400 women were included in the study by calculating the sample size by the formula of choosing the sample for an obvious population. The Introductory Information Form prepared by the researcher in accordance with the literature, and the Primiparous Breastfeeding Motivation Scale were used for the collection of data. Findings: The mean scores of the sub-dimension of value given to breastfeeding, one of the sub-dimensions of the breastfeeding motivation scale, were higher in mothers who were university graduates (78.74±11.96) (p<0.05). It was determined that the mean scores of the sub-dimension of midwifery support, one of the subdimensions of the breastfeeding motivation scale, were statistically significantly higher in mothers who received support from their husbands and relatives in breastfeeding (18.82 ± 7.59) (<0.05). It was determined that the mean scores of the sub-dimension of self-efficacy, one of the sub-dimensions of the breastfeeding motivation scale, were statistically significantly lower in mothers who indicated that they were exposed to physical violence in the family (35.00 ± 9.01) and in mothers who felt unhappy, depressed and anxious (39.89 ± 7.19) (p<0.05). It was determined that the mean scores of the sub-dimension of midwifery support, one of the subdimensions of the breastfeeding motivation scale, were statistically significantly lower in mothers who indicated that they were exposed to physical violence in the family (14.08±6.47) and in mothers who felt unhappy, depressed and anxious (16.60±7.54) (p<0.05). It was determined that the mean scores of the sub-dimension of midwifery support, one of the sub-dimensions of the breastfeeding motivation scale, were statistically significantly higher in mothers who received information about breastfeeding (19.73±7.23) and in mothers who received support from their husbands and relatives in breastfeeding (18.82±7.59) (p<0.05), Conclusions: It was determined that the Turkish version of the Breastfeeding Motivation Scale was a valid and reliable tool in determining the breastfeeding motivation of mothers. The level of education, state of receiving breastfeeding support, depression risk and anxiety state, exposure to violence in the family, midwifery support and self-efficacy perception in breastfeeding and breastfeeding motivation were found to be associated in primiparous mothers.