Artırılmış gerçeklikte etkileşimin satın alma niyeti üzerindeki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSA MUSTAFA CENGİZOĞLU

Danışman: Ahmet Başcı

Özet:

Bu çalışma, günümüzün dijitalleşmiş tüketicilerinin artırılmış gerçeklik hakkındaki düşüncelerinin satın alma niyetlerini etkilemedeki rolünü ölçerek yeni bir yaklaşım benimsemektedir. Artırılmış gerçeklik yaklaşık 50 yıldır hayatımızın bir parçası olsa da, geniş kitleler tarafından benimsenmesi ancak son 20-25 yılda gerçekleşmiştir. Bu çalışma, bu teknolojiyle etkileşime giren kişilerin deneyimsel değerlerinin (içsel ve dışsal değerler) satın alma niyetleri üzerinde olumlu bir etkiye sahip olup olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Titizlikle kontrol edilen bu nicel çalışmada katılımcılar iki gruba ayrılmıştır. Katılımcılar önce bir ön anket doldurmuştur. Ardından, ilk grup artırılmış gerçeklik aracılığıyla ürünleri deneyimleme fırsatı bulurken, diğer grup aynı ürünlerin web sitesindeki fotoğraflarını incelemiştir. Deneyim sürecinin ardından katılımcılar, düşüncelerinin ve tepkilerinin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayan son anketi doldurdu. Araştırma bulguları, kesin olmamakla birlikte, insanların artırılmış gerçeklik uygulamalarını genellikle dışsal (faydacı) değerlerle ilişkilendirdiğini göstermektedir. Başka bir deyişle, ilgili uygulamada artırılmış gerçeklik kullanan kişiler bunu hedonik duygulardan oluşmayan duygularla, yani faydacı duygularla kullanmaktadır. Çalışmada ayrıca, muhtemelen artırılmış gerçeklik deneyiminin yetersizliği nedeniyle, artırılmış gerçeklik deneyimi sonrasında katılımcıların satın alma niyetinde potansiyel bir düşüş tespit edilmiştir.