Türlerarası ilişkiler açısından Sabahattin Kudret Aksal'ın şiir, öykü ve tiyatroları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen - Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZGİN GÖK

Danışman: BAKİ ASİLTÜRK

Özet:

“Türlerarası İlişkiler Açısından Sabahattin Kudret Aksal’ın Şiir, Hikâye ve Tiyatroları” ismini taşıyan bu incelemede Sabahattin Kudret Aksal’ın şiir, hikâye ve tiyatrolarını türlerarası ilişkiler açısından inceledik. Giriş bölümünde bir yazarın farklı türlerde ortaya koyduğu eserlerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi metodu üzerinde durduk. Bu metoda araştırmalarında daha önce işaret eden araştırmacıların görüşleri ve uygulamaları sonucunda vardıkları sonuçlar çalışmamıza temel oluşturmuştur. Bu bölümde ayrıca Sabahattin Kudret Aksal’ın şairliği, hikâye ve tiyatro yazarlığı ve bu türlerle ilgili görüşlerini ana hatları ile ele aldık. Birinci bölümde Sabahattin Kudret Aksal’ın şiirlerini, İkinci bölümde hikâyelerini Üçüncü Bölümde ise tiyatrolarını “Yalnızlık, Karamsarlık, Düş ve Gerçeklik”, “Aile, Hayat, Kaçış”, “Ölüm, Ölümsüzlük Düşüncesi Zaman” ve “Yaşama Sevinci, Doğa, Mutluluk” alt başlıkları altında temalarına göre tek tek inceledik. İncelediğimiz şiir, hikâye ve tiyatro bölümlerinin başında eserlerinden kısaca bahsettik. Sabahattin Kudret Aksal’ın şiirlerinin tamamını tematik değil hikâye ve tiyatroları ile ortaklık oluşturan temalar içine girenleri sınıflandırmaya almayı uygun gördük. Dördüncü Bölümde Sabahattin Kudret Aksal’ın şiir, hikâye ve tiyatrolarında görülen ortak temaları türlerarası ilişkiler bağlamında inceledik ABSTRACT In this study, named as “Sabahattin Kudret Aksal’s Poems, Stories and Plays, in Terms of Interspecific Relationships”, we have analyzed Sabahattin Kudret Aksal’s poems, stories and plays, in terms of interspecific relationships. In the introduction, we emphasized that the comparative analysis of an author’s works—in varied genres—is a literal method in literature research-studies. The views of other scholars, as well as the conclusions of their studies, provided the basis of our own study. In this section, we also basically covered Aksal’s approaches to his poems, stories and plays as well as his opinions about these genres. We analyzed Aksal’s poems in the first section, his stories in the second section, and his plays—under the subtitles such as “Loneliness, Moodiness, Dream and Reality”; “Family, Life, Escape”; “Death, Immortality Idea: the Time”; and “Joy of Living, Nature, and Happiness”. We mentioned the basic characteristics of his works at the beginning of each section, where we analyzed the genres under the subtitles given above. We did not examine all of Aksal’s poems in a framework where we categorized his works according to themes; we rather categorized the ones that share common characteristics with his stories and plays. In the fourth section, we examined the common themes and motifs in Aksal’s poems, stories and plays, via an analysis of the interspecific relationships.