Avrupa Birliği uyum sürecinde, Türkiye’de denizyolu konteyner taşımacılığı ve limanların ekonomideki yeri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Atacan Arslan

Özet:

Türkiye jeopolitik konumu itibariyle üç tarafı denizlerle çevrili olmasına ve Avrupa, Asya ve Ortadoğu arasındaki geçiş güzergahında yer almasına rağmen deniz yolu taşımacılığından yeterli ekonomik getiriyi sağlayamamaktadır. Bu çalışmada deniz taşımacılığının iki ana bileşeni olan Türkiye’nin deniz ticaret filosunun ve limanlarının mevcut durumu ve geliştirilmesinin önündeki fırsatlar ve darboğazlar, sürekli gelişmekte olan yük taşımacılığının yeni trendi konteynerize taşımacılık çerçevesinde incelenmiştir. Türkiye’nin ulusal bir denizcilik politikasının olmayışı, altyapı yatırımlarının yüksek maliyetli olması nedeniyle yaşanan finansman eksikliği ve etkin işleyen bir idari yapının olmayışının sektörün gelişimini engellediği görülmüştür. Türkiye’nin Avrupa Birliği aday ülkesi olarak uyum süreci içinde kendi ulaştırma ve denizcilik politikalarını AB denizcilik mevzuatıyla uyumlaştırması Türk deniz taşımacılığı açısından çok önemli bir fırsat olarak belirlenmiştir. Türkiye’nin lojistik üs olma hedefi doğrultusunda gerekli deniz ticaret filosu ve liman yatırımlarının gerçekleşmesi ve tüm ulaştırma türlerinin birbirini destekler nitelikte oluşturulduğu bir ulaştırma altyapısıyla Türkiye’nin hem sanayileşmesinin destekleneceği hem de döviz kazancı elde etmesiyle birlikte ülke kalkınmasına destek olunacağı tespit edilmiştir. ABSTRACT Turkey can not earn a reasonable income from maritime transport though it is surrounded on three sides by the sea, in respect of its geopolitical position, and located at the transition route of Europe, Asia and Middle East. In this thesis, current situation of the Turkish merchant navy and harbours, which are two component of maritime transport, were scrutinized within the frame of containerize shipment, which is the new trend of continual devoloping freight shipment. It is obvious that development of the sector has been restrained by some reasons such as Turkey does not have a maritime policy, the cost of infrastructural investments is too high, and additionally an administrative structure does not exist. What Turkey has to harmonisate his own transporting and maritime policy during his candidateship for European Union is a very important opportunity for Turkish maritime shipment. It has been determined that in the direction of the aim of being a logistics base, making investments for essential merchant navy and harbours and having a transportation infrastructure in which all the transportation style supports each other, the industrialization of Turkey will be promoted.